Hospital Selayang kini hospital khusus Covid-19, ketiga di Selangor


Ravin Palanisamy

Hospital Selayang di Selangor ditukar sepenuhnya menjadi hospital khusus Covid-19 berkuatkuasa semalam. – Gambar Flickr, 22 Julai, 2021.

HOSPITAL Selayang di Selangor ditukar sepenuhnya menjadi hospital khusus Covid-19 berkuatkuasa semalam.

Ia berikutan dua hospital yang dikhususkan untuk merawat pesakit Covid-19 di negeri ini iaitu Hospital Sungai Buloh dan Hospital Ampang sudah mencapai kapasiti sepenuhnya.

Hospital Sungai Buloh dijadikan hospital Covid-19 sejak pandemik bermula sementara Hospital Ampang ditukar status kepada hospital khusus Covid-19 sejak Jun.

Keputusan menukar hospital itu daripada hibrid kepada hospital Covid-19 dibuat oleh pasukan petugas khas Greater Klang Valley.

“Keputusan itu dibuat selaras dengan peningkatan bilangan pesakit Covid-19 kategori 3 dan ke atas secara berterusan. Kedua-dua hospital full Covid-19 dan hospital hibrid Covid-19 sudah mencapai kapasiti maksimum,” kata Timbalan Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Selangor Dr Faizal Mat Arifin dalam satu kenyataan.

Perubahan itu turut disahkan Menteri Kesihatan Dr Adham Baba dalam satu mesej ringkas kepada The Malaysian Insight.

Dr Faizal berkata pesakit bukan Covid-19 akan dirujuk ke hospital lain di negeri itu. Bagaimanapun, perkhidmatan subkepakaran yang menjadi rujukan kebangsaan di Hospital Selayang yang tidak ditawarkan di hospital lain di Lembah Klang dikekalkan.

Beliau berkata mapping-out perkhidmatan ini adalah penting dan perlu dilakukan segera supaya perkhidmatan klinikal sedia ada tidak terjejas dan berjalan lancar. – 22 Julai, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen