Kekurangan vaksin untuk Afrika ‘tidak dapat diterima’, kata Bank Dunia


Afrika akan menerima kira-kira 400 juta dos vaksin daripada Johnson & Johnson tetapi penghantaran pertama tidak akan tiba sebelum suku ketiga 2021. – Gambar EPA, 15 Julai, 2021.

KEKURANGAN akses mendapatkan vaksin di Afrika “tidak dapat diterima”, kata Naib Presiden Serantau Bank Dunia Axel van Tritsenburg semalam menjelang pertemuan di Abidjan mengenai sokongan kewangan institusi itu untuk benua termiskin di dunia.

“Ini adalah masalah besar, tidak dapat diterima bahawa populasi Afrika hanya diberi vaksin sekadar satu persen sahaja,” katanya kepada AFP.

“Ia mesti diubah dan kita perlu melakukan lebih banyak lagi,” tambahnya.

Kadar vaksinasi di beberapa negara kaya adalah sekitar 70%.

Johnson & Johnson mengumumkan pada Mac bahawa mereka akan memberikan sehingga 400 juta dos vaksin ke Afrika, tetapi penghantaran pertama tidak akan tiba sebelum suku ketiga 2021.

“Kami akan menyediakan pembiayaan, kami sedang mengusahakannya dan kami berharap dapat melakukannya dengan cepat.

“Ini adalah penyakit global yang memerlukan penyelesaian global yang bermakna kita perlu berjuang, menolong semua negara dan tidak hanya beberapa negara yang mempunyai akses,” katanya.

Dengan kira-kira enam juta kes yang dilaporkan dan sekitar 153,000 kematian di antara hampir 1.3 bilion penduduknya, Afrika merupakan benua paling terjejas di dunia selepas Oceania, menurut laporan AFP.

Mesyuarat pada hari ini akan merangkumi bantuan Bank Dunia untuk Afrika dalam tempoh tiga tahun akan datang.

Program ini ditetapkan untuk pembaharuan tahun hadapan tetapi dibawa ke hadapan kerana keperluan mendesak yang timbul dari wabak koronavirus.

Pinjaman faedah rendah Bank Dunia berjumlah kira-kira AS$22 bilion setahun kepada 76 negara termasuk 39 di Afrika. – AFP, 15 Julai, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen