Biden ikrar sokong pemimpin pembangkang Venezuela


Joe Biden berikrar menyokong pemimpin pembangkang Venezuela Juan Guaido dengan berkata, di bawah kepemimpinan Guaido dan para pemimpin masyarakat sivil, mereka dilihat mempertahankan kebebasan demokrasi dan kedaulatan Venezuela. – Gambar EPA, 6 Julai, 2021.

PRESIDEN Amerika Syarikat Joe Biden berikrar menyokong pemimpin pembangkang Venezuela Juan Guaido dalam sepucuk surat pada Isnin walaupun di tengah usaha untuk meneruskan rundingan dengan pemerintah Presiden Nicolas Maduro.

“Di bawah kepemimpinan anda dan pemimpin masyarakat sivil, anda mempertahankan cita-cita kebebasan demokrasi dan kedaulatan,” kata Biden dalam surat ditujukan kepada Guaido yang dikirim melalui Pejabat Hal Ehwal Venezuela di Colombia, menurut pegawai di pejabat itu kepada AFP.

Surat itu dikirim pada hari ulang tahun kemerdekaan Venezuela, pada 5 Julai 1811.

Biden berkata Guaido membawa negaranya “melalui peralihan kuasa demokratik yang damai.”

Guaido diakui kira-kira 50 negara sebagai pemimpin sementara Venezuela sebagai ketua Majlis Nasional selepas Maduro mengisytiharkan kemenangan pada pilihan raya 2018 yang secara umum dianggap sebagai penipuan.

Pentadbiran bekas presiden AS Donald Trump mengenakan sekatan kewangan ke atas Venezuela dan syarikat minyak nasionalnya PDVSA dalam usaha untuk menggulingkan golongan kiri kerana Venezuela telah jatuh ke dalam krisis politik, ekonomi dan kemanusiaan.

Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah pada Jun berkata, bagaimanapun, mereka bersedia untuk berunding mengenai sekatan tertentu jika rakyat Venezuela membuat langkah menuju “pilihan raya yang dipercayai.”

Guaido pada Isnin memimpin tunjuk perasaan menyeru pilihan raya baharu, setelah parti pembangkang utama memboikot pilihan raya presiden 2018 dan pilihan raya 2020.

Maduro menentang idea itu kerana pilihan raya gabenor dan datuk bandar dijangka dibuat pada November ini.

Maduro pada Jumaat menuduh Amerika Syarikat merancang membunuhnya, secara retorik bertanya sama ada Biden telah meluluskan rancangan itu.

“Adakah Joe Biden menandatangani perintah Donald Trump untuk membawa perang saudara ke Venezuela dan membunuh kita? Ya atau tidak? Saya bertanya,” katanya, merujuk kepada lawatan pengarah CIA William Burns dan ketua SouthCom Craig Faller ke Colombia dan Brazil.

Washington dan Caracas memutuskan hubungan diplomatik pada 2019 setelah sokongan Rumah Putih terhadap Guaido.

Kedutaan AS di Caracas ditutup, hal-hal yang berkaitan dengan hubungan negara-negara itu sekarang dikendalikan di sebuah pejabat di Bogota. – AFP, 6 Julai, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen