Polis Rusia geledah rumah wartawan penyiasat


Sebuah lukisan menggambarkan Presiden Rusia Vladimir Putin dan ahli politik serta pegawai tertinggi negara itu surat khabar Novaya Gazeta tergantung di dinding di pejabat editorial media bebas di Moscow. – Gambar AFP, 29 Jun, 2021.

POLIS Rusia pada Selasa menggeledah di sebuah rumah pangsapuri milik wartawan penyiasat dan saudara-mara mereka ketika pihak berkuasa memberi tekanan kepada media bebas.

Proyekt (The Project), salah satu media bebas terakhir Rusia yang pakar dalam siasatan mendalam, berkata polis menyerbu kediaman ketua pengarangnya, Roman Badanin dan wartawan Maria Zholobova.

Seorang wartawan lain, timbalan editor Mikhail Rubin, ditahan ketika polis menggeledah apartmen kedua ibu bapanya, kata media itu.

Pencarian itu dibuat menjelang penerbitan siasatan yang dirancang terhadap kekayaan Menteri Dalam Negeri Vladimir Kolokoltsev, anaknya dan saudara-mara lain, kata Proyekt.

“Tapi kami tetap akan terbitkan,” kata media itu di aplikasi Telegram.

Pengkritik Kremlin berkata, selama dua dekad berkuasa Presiden Vladimir Putin telah membungkam kebanyakan pembangkang dan media.

Beberapa media pembangkang dan bebas yang masih beroperasi di Rusia berada di bawah tekanan besar, kata penentang Kremlin.

Pada April, pihak berkuasa mendakwa Meduza, sebuah laman web berita berbahasa Rusia yang popular berpusat di Latvia, sebagai “ejen asing”, memaksa ia melancarkan kempen kumpul dana untuk bertahan dari hilang pendapatan iklan.

Pada bulan berikutnya, satu lagi media bebas dalam talian, VTimes, menerima dakwaan sama dan ditutup pada Jun.

Kumpulan atau individu yang dikenal pasti sebagai “ejen asing” di Rusia perlu mendedahkan sumber pembiayaan mereka dan penerbitan dilabel atau dikenakan denda.

Rusia akan mengadakan pilihan raya parlimen pada September, dan menjelang pengundian, pihak berkuasa mengisytiharkan organisasi-organisasi pengkritik Kremlin yang dipenjara, Alexei Navalny, pelampau dan melarang sekutunya daripada mencalonkan diri. – AFP, 29 Jun, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen