Benarkan PAC bermesyuarat serta merta, kata pengerusi


PAC perlu menyelesaikan kes dimulakan PAC terdahulu, meneliti laporan terbaru Ketua Audit Negara dan menyemak perbelanjaan pengurusan pandemik dibuat kerajaan, kata Pengerusi PAC Wong Kah Woh. – Gambar fail The Malaysian Insight, 27 Jun, 2021.

JAWATANKUASA Kira-Kira Wang Negara (PAC) dan jawatankuasa pilihan khas Parlimen lain perlu dibenarkan bermesyuarat, kata Wong Kah Woh.

Pengerusi PAC itu berkata jawatankuasa ini perlu dibenarkan bertemu kerana persidangan hibrid Parlimen akan diadakan pada 5 Julai nanti.

“Speaker Dewan Rakyat perlu dengan serta merta memberikan kebenaran untuk PAC dan jawatankuasa pilihan khas untuk bermesyuarat. Tidak ada alasan yang PAC tidak boleh berjumpa,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Wong berkata mesyuarat itu boleh diadakan dengan pematuhan ketat kepada standard operasi piawai (SOP).

Ahli Parlimen Ipoh Timur itu berkata PAC tidak pernah bermesyuarat sejak darurat dikuatkuasa pada 12 Januari lepas.

Katanya, Speaker Azhar Harun pada mulanya berkata jawatankuasa boleh berjumpa tetapi mengubah pendirian dan tidak membenarkan mereka bermesyuarat selagi mana Parlimen digantung.

“PAC perlu untuk terus menyelesaikan kes dimulakan PAC terdahulu, meneliti laporan terbaru Ketua Audit Negara dan menyemak perbelanjaan pengurusan pandemik dibuat kerajaan. 

“Parlimen ada fasiliti mencukupi, dengan bilik mesyuarat boleh memuatkan sehingga 65 orang dalam keadaan normal dan 30 jika SOP perlu dipatuhi.

“Saya juga mahu tekankan yang mesyuarat dan prosiding PAC sejak November 2020 tertakluk kepada SOP kesihatan dengan jumlah kehadiran dihadkan,” katanya dalam kenyataan itu. – 27 Jun, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen