Siasat terperinci dakwaan campur tangan dalam badan kehakiman, gesa ahli Parlimen


Badan kehakiman yang bebas adalah asas kepada sistem demokrasi negara, kata Ahli Parlimen Hannah Yeoh dan Ahli Parlimen Penampang Darell Leiking dalam satu kenyataan hari ini. – Gambar fail The Malaysian Insight, 23 Jun, 2021.

AHLI Parlimen pembangkang hari ini menggesa Kementerian Dalam Negeri (KDN) menyiasat dakwaan campur tangan dalam badan kehakiman.

Ahli Parlimen Hannah Yeoh dan Ahli Parlimen Penampang Darell Leiking dalam satu kenyataan bersama hari ini berkata siasatan terperinci terhadap dakwaan campur tangan dalam badan kehakiman membabitkan dua peguam perlu dilakukan segera dan mesti didedahkan kepada umum.

“Kami menggesa KDN segera menyiasat laporan polis yang telah dibuat. 

“Rakyat berhak mengetahui kebenaran ini dan kedudukan tiga institusi penting negara mesti dipelihara dan dilindungi,” kata mereka.

Dua ahli Parlimen itu juga menegaskan badan kehakiman yang bebas adalah asas kepada sistem demokrasi negara.

“Sebuah badan kehakiman yang bebas terletak di antara rakyat dan pihak Eksekutif untuk menjadi benteng bagi melawan penyalahgunaan kuasa Eksekutif. 

Profesion undang-undang juga merupakan bidang pekerjaan yang mulia dan berwibawa,” jelas mereka.

Selain itu, dakwaan bekas ketua polis negara Abdul Hamid Bador mengenai campur tangan menteri dalam pasukan Polis Diraja Malaysia juga tidak boleh diketepikan, kata Yeoh dan Leiking.

Hamid membuat pendedahan pada sidang media terakhirnya pada 29 April lalu. Beliau bersara pada 3 Mei. – 23 Jun, 2021. 

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen