Wakil khas AS mahu berjumpa Korea Utara 'di mana-mana, bila-bila masa'


Wakil khas Amerika Syarikat untuk Korea Utara Sung Kim berkata AS sedia berbincang dengan Pyongyang "di mana-mana, bila-bila masa, tanpa prasyarat." – Gambar AFP, 21 Jun, 2021.

WAKIL khas Amerika Syarikat untuk Korea Utara pada Isnin mahu berbincang dengan Pyongyang “di mana-mana, bila-bila masa, tanpa prasyarat.”

Kenyataan Sung Kim itu muncul selepas pemimpin Korea Utara Kim Jong Un pada minggu lepas memberikan reaksi pertamanya mengenai kajian untuk pertemuan itu yang berkata Pyongyang perlu bersedia untuk “dialog dan konfrontasi.”

Pentadbiran Joe Biden sebelum ini telah menjanjikan pendekatan praktikal dan tersusun, termasuk usaha diplomatik untuk memujuk Korea Utara membatalkan senjata nuklear dan program peluru berpandu balistik.

“Kami terus berharap Korea Utara akan bertindak balas secara positif kepada usaha kami, dan tawaran kami untuk bertemu di mana-mana bila-bila masa tanpa prasyarat,” kata utusan AS Kim semasa lawatan selama lima hari ke Washington.

Minggu lalu, Kim Jong Un berkata keadaan makanan negara itu tegang, di negara dengan sektor pertanian yang nazak, dan kini berada di bawah pengasingan dikenakan sendiri untuk mengekang pandemik koronavirus.

KCTV yang dikendalikan Pyongyang pada Ahad melaporkan pemimpin Kim dan pegawai tertinggi telah membincangkan langkah darurat untuk menangani krisis makanan semasa negara.

Korea Utara sejak sekian lama menegaskan ia tidak mempunyai kes Covid-19 - tuntutan yang diragui penganalisis - namun ia telah berhadapan masalah ekonomi yang teruk akibat sekatan yang dikenakan sendiri itu.

Perdagangan dengan China, jangka hayat ekonominya bergerak perlahan, dengan semua bantuan antarabangsa menghadapi sekatan yang ketat.

Kim pada Isnin menggesa ahli Majlis Keselamatan PBB, untuk melaksanakan sepenuhnya resolusi terhadap Pyongyang, yang mengehadkan import minyak Utara dan eksport arang batu, tekstil dan ikan, antara lain.

“Kami akan terus melaksanakan semua resolusi Majlis Keselamatan PBB terhadap Korea Utara,” katanya.

“Kami juga menggesa negara anggota PBB, terutama ahli Majlis Keselamatan PBB, untuk melakukan perkara yang sama bagi menangani ancaman yang ditimbulkan kepada masyarakat antarabangsa oleh Korea Utara.” – AFP, 21 Jun, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen