Tiada kes radang jantung dilaporkan kerana vaksin Covid-19 jenis mRNA, kata KP kesihatan


Seorang Orang Asli suku Mahmeri selesai di vaksin di Gombak, hari ini. – Gambar The Malaysian Insight oleh Hasnoor Hussain, 19 Jun, 2021.

TIADA kes miokarditis dan perikarditis susulan penggunaan vaksin jenis mRNA di negara ini, kata Dr Noor Hisham Abdullah.

Ketua pengarah kesihatan itu berkata Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NRPA) sudah menjalankan penilaian risiko keselamatan berdasarkan maklumat diperolehi dari badan kawal selia dan rujukan antarabangsa.

Vaksin Pfizer dan Moderna adalah jenis mRNA.  

“KKM merumuskan bahawa profil keselamatan vaksin ini kekal positif dan penggunaannya dalam Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) tidak terjejas. 

“Manfaat semasa bagi pemberian vaksin ini adalah jauh melebihi risikonya,” katanya dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Sebelum ini, buah negara seperti Amerika Syarikat, United Kingdom dan yang terbaru Singapura berkaitan risiko miokarditis dan pericarditis yang dikaitkan dengan vaksin Covid-19 jenis mRNA jenama Pfizer.

Singapura melaporkan empat kes radang hati dalam kalangan lelaki muda berusia antara 18 hingga 30 tahun selepas dos kedua vaksin Covid-19 jenis mRNA.

Jawatankuasa pakar tentang vaksinisasi Covid-19 republik itu berkata kebanyakan kes “miokarditis dan perikarditis” dilaporkan berlaku dalam beberapa hari suntikan dos kedua dibuat.

“Bagaimanapun kesemua mereka telah pulih dan dibenarkan keluar hospital,” tambah jawatankuasa.

Kata kenyataan Noor Hisham lagi, miokarditis adalah penyakit radang otot jantung dan perikarditis pula merujuk kepada radang lapisan luar jantung.

“Simptom atau gejala yang dikaitkan dengan miokarditis atau perikarditis termasuklah sakit dada, perubahan pada kadar degupan jantung serta kesukaran untuk bernafas,” kata kenyataan. 

Noor Hisham menjelaskan yang pada masa sekarang hanya satu vaksin jenis mRNA, iaitu Comirnaty dikeluarkan Pfizer-BioNTech diluluskan untuk pendaftaran bersyarat di Malaysia.

Setakat 13 Jun lalu, sejumlah 2,793,826 vaksin Comirnaty disuntik kepada rakyat Malaysia, yang terdiri daripada 1,676,959 penerima dos pertama dn 1,116,867 penerima dos kedua.

Jelasnya lagi, setakat ini, tiada laporan  laporan kesan Advers Susulan Imunisasi (AEFI) spesifik untuk miokarditis/perikarditis yang diterima NPRA/KKM.

“KKM juga mendapati sehingga kini, tiada tindakan regulatori yang telah diambil oleh badan-badan rujukan antarabangsa lain seperti European Medicines Agency (EMA) dan World Health Organization (WHO) ke atas produk vaksin Covid-19 jenis mRNA.

“Penilaian masih dijalankan bagi menentukan hubungkait isu ini dengan vaksin Covid-19 jenis mRNA,” katanya lagi.

Tambahnya, KKM akan terus menjalankan pemantauan mutu produk berdaftar dan farmakovigilans bagi memastikan keselamatan dan keberkesanan produk vaksin terjamin.

KKM juga akan memaklumkan perkembangan terkini kepada rakyat dari semasa ke semasa.

Beliau turut menasihati rakyat supaya mendaftar untuk mendapatkan suntikan vaksin Covid-19. – 19 Jun, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen