Hentikan campur tangan dalam badan kehakiman


The Malaysian Insight

Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat harus dipuji kerana beliau tegas mahu pihak berkuasa menyiasat dakwaan seorang peguam kanan menjaja pengaruh. – Gambar fail The Malaysian Insight, 16 Jun, 2021.

KETUA Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat harus dipuji kerana di tengah-tengah zaman yang penuh dengan ketidakcekapan beliau tegas mahu pihak berkuasa menyiasat dakwaan seorang peguam kanan menjaja pengaruh.

Lebih mudah kalau beliau tidak menghiraukan dakwaan itu.

Namun Tengku Maimun tahu dakwaan itu serius dan menusuk ke akar umbi institusinya: kebebasan badan kehakiman dan iltizamnya untuk menegakkan keadilan berdasarkan pada merit kes.

Ketua Hakim Negara sudah merintis langkah pertama yang penting, maka menjadi tugas polis pula untuk melaksanakannya tanggungjawabnya tanpa gentar dan memihak.

Polis semalam mengesahkan pegawai khas kepada Tengku Maimun sudah membuat satu laporan terhadap seorang peguam kanan yang didakwa cuba mencemarkan imej badan kehakiman. Polis sudah merakam keterangan daripada empat saksi.

Portal berita Free Malaysia Today memetik sumber berkata peguam tersebut mengirimkan beberapa pesanan teks kepada seorang anak guam warga asing, yang salah satunya menyebut “laluannya selamat sampai ke ketua hakim”.

Pesanan itu difahamkan ada kaitan dengan rayuan dua kes sivil yang sedang didengar di Mahkamah Rayuan.

Perkara ini tidak terhenti di sini sahaja. Majlis Peguam juga mesti menyiasat dengan sedalam-dalamnya akan hal ini.

Peguam dan Majlis Peguam selalunya cepat menyalahkan pihak lain dalam soal pentadbiran keadilan, terutamanya hakim-hakim, namun kes ini sangat serius. Majlis Peguam wajar memulakan siasatan dan mengambil tindakan melalui badan disiplinnya.

Majlis Peguam perlu melakukannya untuk ketua hakim negara.

Apatah lagi, wataknya menepati apa yang selama ini dilaung-laungkan oleh Majlis Peguam – kehakiman yang teguh. – 16 Jun, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen