Vaksin Novavax tunjuk keberkesanan lebih 90 peratus


Data peringkat akhir ujian klinikal vaksin Covid-19, Novavax yang dijalankan di Amerika Syarikat menunjukkan lebih daripada 90 peratus keberkesanan terhadap virus itu. – Gambar EPA, 15 Jun, 2021.

VAKSIN Covid-19 Novavax lebih berkesan 90 peratus termasuk terhadap varian koronavirus, kata pembuat vaksin itu semalam selepas kajian skala besar dijalakan oleh Amerika Syarikat (AS).

Suntikan “menunjukkan perlindungan 100% terhadap penyakit sederhana dan teruk, keberkesanan 90.4% secara keseluruhan,” kata syarikat itu dalam satu kenyataan sambil menambah “kajian itu mendaftarkan 29,960 peserta di 119 laman web di AS dan Mexico untuk menilai keberkesanan, keselamatan dan imunogenik.

Syarikat yang beribu pejabat di Maryland itu berkata, mereka mahu memohon kelulusan peraturan pada suku ketiga 2021.

Selepas itu katanya, mereka akan membuat 100 juta dos sebulan pada akhir suku ketiga dan 150 juta dos sebulan pada akhir tahun ini.

“Hari ini Novavax selangkah lebih dekat untuk menangani keperluan kesihatan awam global yang kritis dan berterusan untuk tambahan vaksin Covid-19,” kata Stanley C. Erck, presiden dan ketua eksekutif Novavax.

Ketika beberapa negara kaya membuat kemajuan dalam memvaksinasi populasi mereka, masih ada kekhuatiran bahawa banyak negara miskin ketinggalan dalam program suntikan global.

Kadar vaksinasi di negara-negara termiskin di dunia jauh di belakang Kumpulan Tujuh (G7) kuasa perindustrian dan negara kaya lain – dari segi dos yang diberikan setakat ini, ketidakseimbangan antara G7 dan negara-negara berpendapatan rendah seperti yang ditentukan oleh Bank Dunia adalah 73 hingga satu.

Tidak seperti beberapa vaksin lain, Novavax – secara rasmi dikenali sebagai NVX-CoV2373 – tidak perlu disimpan pada suhu yang sangat rendah.

Syarikat itu berkata bahawa ia “disimpan dan stabil pada suhu dua darjah selsius sehingga lapan darjah selsius yang memungkinkan penggunaan saluran rantaian bekalan vaksin yang ada untuk pengedarannya.

Paling tidak secara teori ini bermaksud suntikan harus lebih mudah untuk dihantar dan diserahkan di negara-negara dengan infrastruktur kesihatan yang kurang maju. – AFP, 15 Jun, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen