Ong senarai 20 persoalan berkaitan PKP penuh


Ahli Parlimen Bangi, Ong Kian Ming berkata, pengalaman Perikatan Nasional dalam melaksanakan PKP pada Mac tahun lalu, mereka sepatutnya lebih bersiap sedia dengan polisi jelas dan telus. – Gambar fail The Malaysian Insight, 7 Jun 2021.

SEMINGGU selepas pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) penuh, Putrajaya menimbulkan banyak persoalan dan kekeliruan di kalangan rakyat Malaysia mengenai prosedur operasi standard (SOP) bagi mengekang penyebaran Covid-19, kata Ahli Parlimen Bangi, Ong Kian Ming.

Ong berkata memandangkan pengalaman Perikatan Nasional dalam melaksanakan PKP pada Mac tahun lalu, mereka sepatutnya lebih bersiap sedia dengan polisi jelas dan telus sewaktu penutupan ini yang bermula pada 1 Jun dan dijangka berakhir pada 14 Jun depan.

Bekas timbalan menteri perdagangan dan industri antarabangsa itu menyenaraikan 20 isu yang masih belum jelas selepas seminggu pelaksanaan pelaksanaan PKP penuh.

1. Tidak jelas mengenai kementerian mana yang terlibat dalam setiap sektor dan industri.

Ong berkata, tidak ada senarai yang komprehensif untuk menentukan sektor ekonomi dan kementerian mana yang bertanggungjawab terhadapnya.

“Kita perlu mengetahui maklumat ini walaupun permohonan surat kelulusan kembali ke sistem CIMS 3.0 MITI,” katanya, sambil menambah setiap kementerian masing-masing masih terlibat dalam pengeluaran surat-surat tersebut.

2. Bolehkah restoran beroperasi tanpa surat kelulusan?

Ong berkata sementara kementerian perumahan dan kerjaan tempatan mengatakan penjaja hanya perlu mengemukakan lesen mereka untuk beroperasi sedangkan pegawai penguatkuasa MITI menegaskan peniaga perlu menunjukkan surat kelulusan mereka.

3. Bolehkah gerai di tepi jalan beroperasi tanpa sepucuk surat dari MITI?

Tidak jelas apakah polisi yang sama untuk restoran berlaku untuk penjual di tepi jalan dengan lesen mereka dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan.

4. Mengapa melarang alkohol tetapi membenarkan penjualan rokok?

Dia mempersoalkan alasan di sebalik larangan itu dan mengatakan bahawa ini hanya akan menyebabkan oportunis membuat dan menjual alkohol haram yang berpotensi menyebabkan kematian.

5. Adakah bengkel dibenarkan dibuka?

Ong berkata walaupun mereka adalah perkhidmatan penting, namun tidak jelas kementerian mana yang mereka tanggung. Ini bermaksud bahawa banyak bengkel masih ditutup dan warganegara Malaysia mungkin tidak dapat melakukan servis kenderaan mereka dalam keadaan kecemasan.

6. Sektor perdagangan distributif mana yang menyediakan perkhidmatan penting yang dibenarkan beroperasi?

Mereka yang mengimport peralatan seperti alat pelindung diri (PPE) tidak tahu kepada siapa mereka harus memohon. Ong berkata sekiranya syarikat ini tidak dibenarkan beroperasi, mereka tidak akan dapat membekalkan barang keperluan ke hospital.

7. Bolehkah penyelenggaraan dan pembaikan penyaman udara boleh dilakukan semasa PKP penuh?

Ong berkata penyelenggaraan dan pembaikan yang kritikal adalah salah satu daripada 17 perkhidmatan penting tetapi nampaknya hanya berlaku untuk sektor pembinaan. Tanpa persetujuan untuk sektor ini beroperasi, Ong berkata hospital dan rangkaian logistic sejuk beku mungkin terjejas sekiranya mereka memerlukan penyelenggaraan.

8. Bagaimana dengan tukang paip?

Tidak jelas kementerian mana yang bertanggungjawab mengeluarkan surat kelulusan agar mereka dapat beroperasi.

9. Fotokopi dan servis pencetak

Ong berkata sekiranya syarikat-syarikat ini tidak dapat beroperasi mungkin kekurangan bekalan kertas kepada agensi kerajaan dan pembaikan mesin yang rosak tidak akan dapat dilakukan.

10. Apakah kriteria untuk setiap perkhidmatan penting?

Ong berkata, kriteria yang jelas untuk setiap sektor harus dibentuk untuk membantu melancarkan persetujuan atau penolakan agar aplikasi beroperasi semasa penutupan.

11. Pembelajaran dalam talian dipengaruhi oleh penutupan kedai komputer dan telekomunikasi

Beliau berkata ibu bapa yang mahu membaiki alat elektronik yang digunakan oleh anak mereka untuk pembelajaran dalam talian tidak boleh berbuat demikian kerana semua kedai ditutup.

12. Bekerja dari rumah juga dipengaruhi oleh penutupan kedai komputer dan telekomunikasi

Sekiranya mereka yang terpaksa bekerja dari rumah mengalami kerosakan pada alat elektronik, mereka tidak akan dapat membaikinya sehingga PKP berakhir, kata Ong.

13. Pusat perubatan tradisional Cina

Ong berkata, mereka yang mendapatkan rawatan perubatan tradisional Cina harus menutup operasi semasa PKP penuh ini kerana mereka tidak dibenarkan membuka walaupun mereka menyediakan perkhidmatan berkaitan penjagaan kesihatan.

14. Mengapa pewarna rambut tidak dibenarkan dijual di farmasi?

Beberapa farmasi mempunyai bahagian yang menjual barang-barang ini kerana tidak penting. Ong mengatakan bahawa dia tidak faham bagaimana membiarkan orang membeli pewarna rambut memudaratkan perang melawan Covid-19.

15. Bahagian pembaikan rumah

Bahagian pembaikan rumah di kedai perkakasan juga ditutup tanpa penjelasan.

16. Perkakasan rumah

Dengan penutupan kedai yang menjual perkakasan rumah, Ong mengatakan akan sukar untuk mendapatkan penggantian jika ada yang rosak. Walaupun ada pilihan untuk membeli secara dalam talian, dia mengatakan ini memerlukan masa untuk dihantar.

17. Pusat data

Pusat data yang menyimpan maklumat kritikal dan memerlukan individu berada pada mod sedia sekiranya berlaku kerosakan. Ong menyoal adakah Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC) menyedari perkara ini.

18. Kod QR pada huruf MITI

Ong mengatakan masalah teknikal dengan kod QR pada surat Miti menyebabkan beberapa orang didenda secara tidak adil kerana ketika mengimbas, itu tidak menunjukkan bahawa itu adalah perkhidmatan penting.

19. Aktiviti luar

Dia bertanya mengapa joging dibenarkan tetapi bukan berbasikal, terutama jika orang itu berbasikal dalam had 10 kilometeryang ditetapkan pihak berkuasa. Dia mengatakan ada yang bergantung kepada berbasikal untuk pergi ke tempat kerja atau pasar.

20. Tidak ada taklimat oleh menteri yang bertanggungjawab

Ong membuat spekulasi bahawa menteri yang bertugas di sektor yang dibenarkan beroperasi menerima arahan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin. Ini katanya mengapa mereka tidak tampil untuk memberi penjelasan mengenai keadaan semasa. – 7 Jun, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen