Penaja desak batal Olimpik Tokyo


Akhbar Asahi Shimbun dari Jepun, penaja rasmi Sukan Olimpik Tokyo, meminta temasya sukan itu dibatalkan pada Rabu, menggambarkan acara itu sebagai "ancaman kesihatan". – Gambar AFP, 26 Mei, 2021.

AKHBAR Asahi Shimbun dari Jepun, penaja rasmi Sukan Olimpik Tokyo, meminta temasya sukan itu dibatalkan pada Rabu, menggambarkan acara itu sebagai “ancaman kesihatan”.

Dalam sebuah editorial, harian itu mendesak Perdana Menteri Yoshihide Suga untuk “membuat penilaian yang tenang dan objektif terhadap keadaan serta membuat keputusan untuk membatalkan Olimpik musim panas itu.”

Gesaan itu timbul bersama tentangan masyarakat yang semakin meningkat di Jepun, di mana tinjauan menunjukkan majoriti menentang Sukan yang akan berlangsung pada Julai dan Ogos.

Editor itu berkata ia “tidak dapat terima pertaruhan” untuk mengadakan acara tersebut, walaupun penganjur menegaskan ia dapat diteruskan dengan selamat.

Ia juga menuduh pemimpin Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa, termasuk naib presiden John Coates, “tak fikir panjang” dan “jelas melebihi batasan” dengan masyarakat Jepun.

Ketika ditanya minggu lalu jika temasya itu boleh diadakan walaupun dalam keadaan darurat, Coates berkata “jawapannya sebenarnya, ya, boleh”.

Tokyo dan bahagian Jepun yang lain kini berada dalam keadaan darurat, dan dijangka akan dilanjutkan hingga 20 Jun.

“Mengatakan ‘ya’ tanpa menunjukkan alasan yang jelas sekali lagi menunjukkan imej IOC yang sebenar,” kata editorial Asahi.

Ia akan berlangsung kurang dari dua bulan sehingga temasya itu bermula, dan beberapa hari setelah Jabatan Negara AS mengeluarkan amaran perjalanan untuk Jepun mengenai risiko virus.

Rumah Putih pada Selasa berkata ia menyokong rancangan untuk mengadakan temasya itu, dengan setiausaha akhbar Jen Psaki berkata “pendirian kami tidak berubah di Olimpik”.

“Terdapat peraturan dan prosedur masuk dan pergerakan yang sangat spesifik telah ditetapkan oleh pihak penganjur untuk memastikan perlindungan semua orang terjamin,” tambahnya. – AFP, 26 Mei, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen