6 dari 7 kluster baharu Covid-19 di Sarawak dikesan di Kuching


Desmond Davidson

Sebanyak 405 kes baharu dilaporkan di Sarawak melibatkan tujuh kluster baharu Covid-19 dengan enam daripadanya dikesan di daerah Kuching. – Gambar fail The Malaysian Insight, 12 Mei, 2021.

SARAWAK hari ini mengumumkan tujuh kluster baharu Covid-19 dengan enam daripadanya dikesan di daerah Kuching.

Kluster yang lain pula dikesan di daerah Sri Aman, kata Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri dalam laporan Covid-19 hariannya.

Kluster di Kuching dikesan di penempatan semula Stapok, kawasan perumahan Asia Villa, Jalan Rubber, Jalan Tun Jugah, tadika kemas di Jalan Puncak Borneo dan rumah penginapan murah di bandar ini.

Jawatankuasa bencana negeri berkata kluster di kawasan penempatan semula adalah kluster komuniti di mana sehingga kini seramai 26 orang termasuk kes indeks dikesan positif jangkitan Covid-19.

Mereka adalah antara 117 orang yang tinggal di penempatan semula dan rakan rapat serta ahli keluarga kes indeks yang diarahkan untuk menjalani saringan.

Kesemua 26 orang itu dimasukkan ke hospital umum Sarawak atau Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 (PKRC) untuk rawatan serta pengasingan.

Kluster Asia Villa juga merupakan kluster masyarakat yang menjangkiti tiga generasi satu keluarga.

Sehingga kini seramai 15 daripada 83 orang yang diperiksa disahkan positif sementara 69 lagi belum menerima keputusan ujian mereka.

Jawatankuasa bencana juga berkata satu kematian dilaporkan dari kluster ini.

Kluster Jalan Rubber juga merupakan kluster keluarga dan tempat kerja dengan 12 daripada 155 orang yang disaring disahkan positif.

Kluster tempat kerja lain adalah kluster Konsortium Bumi di Jalan Tun Jugah yang kini mempunyai lapan pekerja termasuk kes indeks yang dijangkiti.

Seorang guru di tadika Kemas yang dikendalikan oleh kerajaan di Jalan Puncak Borneo, 18 kilometer dari bandar dikenal pasti sebagai sumber jangkitan yang menjangkiti 10 ahli keluarganya dan rakan kerjanya.

Jawatankuasa bencana berkata seramai 27 orang diuji positif di rumah panjang Nanga Skrang di Sri Aman.

Terdapat 405 kes baharu dilaporkan di Sarawak hari ini dengan 289 kes atau 71 peratus dikesan di Kabupaten Kapit, Sibu, Bintulu, Miri dan Kuching.

Terdapat juga satu kematian yang dilaporkan hari ini iaitu seorang lelaki Beluru berusia 43 tahun yang meninggal dunia di hospital Miri.

Dia dirujuk ke hospital Miri selepas mengadu mengalami kesukaran bernafas.

Dia juga demam dan batuk selama tiga hari sebelum mendapatkan rawatan.

Ujian pada 3 Mei menunjukkan dia positif Covid-19 dan merupakan orang ke-212 yang meninggal dunia akibat jangkitan di negeri ini. β€“ Bernama, 12 Mei, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen