Senarai HIDE fokus kawasan besar, bukan kecil, kata Khairy


Ravin Palanisamy

Bermula Sabtu HIDE diperkenalkan kepada umum banyak pasar raya dan pusat membeli-belah, selain bazar Ramadan diarahkan tutup tiga hari serta merta. Hari ini, ketika ditanya kenapa kilang dan tempat kerja tak disenaraikan dalam HIDE, Khairu menjawab ianya kerana kerajaan hanya umumkan senarai hotspot besar sahaja. – Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 10 Mei, 2021.

SENARAI lokasi Identification by Dynamic Engagement (HIDE) yang diperkenalkan kepada orang awam Sabtu lalu hanya untuk mengesan hotspot di kawasan besar, kata Khairy Jamaluddin.

Menteri penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan itu berkata kerajaan tidak menyenaraikan semua hotspot di kawasan besar dan kecil kerana ia akan menimbulkan huru-hara di kalangan orang ramai.

“Yang disenaraikan adalah hotspot besar berbanding hotpot kecil.

“Ini berdasarkan jangkitan yang mungkin berlaku di kawasan tertentu.

“Kami putuskan untuk tidak senaraikan semuanya hotspot kerana itu mungkin akan menimbulkan rasa panik dan risau,” kata Khairy pada sidang media mingguan mengenai program inokulasi.

Beliau menjawab soalan mengapa kilang dan tempat kerja tidak tersenarai.

HIDE, dikembangkan bersama oleh Bank Negara Malaysia dan Kementerian Kesihatan, bertujuan memberi peringatan awal kepada orang ramai dan mencegah penyebaran virus berdasarkan data yang dikumpulkan melalui aplikasi MySejahtera.

Minggu lalu, Khairy yang juga menteri sains, teknologi dan inovasi berkata berdasarkan HIDE, sejumlah 1,660 lokasi dikenal pasti “berisiko” dan berpotensi untuk menjadi kluster Covid-19.

Katanya maklumat itu penting agar Putajaya dapat melaksanakan intervensi tersasar daripada berbanding dengan mengumumkan Perintah Kawalan Gerakan (PKP) berskala besar untuk kawasan hotspot yang dikenal pasti itu.

Berdasarkan senarai HIDE pada Sabtu, Kuala Lumpur mencatat jumlah premis hotspot tertinggi, diikuti Selangor, Johor, Pulau Pinang, Sarawak, Sabah, Putrajaya, Perak, Kelantan, Negeri Sembilan dan Melaka.

Hanya 151 lokasi dikenal pasti sebagai hotspot, dengan kebanyakan lokasi adalah pusat membeli-belah dan pasar raya.

Senarai itu menimbulkan reaksi marah dari tiga persatuan yang mewakili pusat beli-belah dan industri peruncitan di seluruh negara dalam kenyataan bersama hari ini iaitu Persatuan Pengurusan Kompleks Malaysia (PPK), Persatuan Peruncit Malaysia (MRA) dan Persatuan Rantaian Peruncit Malaysia (MRCA).

Tiga persatuan itu mahu Hide ditangguhkan sehingga maklumat tersebut dinyatakan dengan jelas, dan tepat.

“Kami percaya bahawa memandangkan informasi yang tidak tepat di daftar hotspot, panggilan untuk menutup sanitasi ini terlalu awal dan akan menyebabkan kerosakan yang tidak dapat dipulihkan terhadap persepsi dan pemulihan dan survival perniagaan,” kata mereka.

Cadangan penutupan ini sepatutnya ditangguhkan sehingga data yang digunakan dalam Hide telah disahkan tepat dan lokasi hotspot dikenal pasti dengan tepat,” kata mereka.

Kata Khairy, senarai panjang itu merangkumi premis lain tetapi menegaskan mereka hanya menumpukan perhatian di hotspot besar.

“Sebenarnya, kami tengok senarai besar yang merangkumi hotspot besar dan hotspot kecil serta yang merangkumi banyak jenis premis, bukan hanya runcit tetapi juga pejabat, kilang dan premis lain,” katanya.

Pada Sabtu, Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob mengumumkan premis, termasuk bazar Ramadan dan Aidilfitri, disenaraikan dalam sistem HIDE kerana lokasi berisiko tinggi dalam penyebaran Covid-19 akan ditutup selama tiga hari dengan serta merta.

Ketika ditanya sama ada tempat yang dikenali sebagai hotspot dapat disenaraikan lagi setelah penutupannya, Khairy menegaskan ia akan disenariakan semula.

“Jika kita terus menggunakan sistem HIDE, kemudian, jika premis itu ada data yang sekali lagi berpotensi menjadi hotspot, maka, ya, ia akan disenaraikan semula,” katanya.

Ketika ditanya lebih lanjut, Khairy berkata sekarang ini beliau tidak mahu memberikan tanggapan bertentangan kerana Majlis Keselamatan Negara (MKN) akan mengeluarkan kenyataan mengenai campur tangan yang melibatkan HIDE setelah mesyuarat hari ini. – 10 Mei, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen