Habislah jika larang makan di kedai, kata pengusaha


Khoo Gek San

Pengendali premis makanan berkata mereka sudah biasa dengan SOP, tetapi perkhidmatan bungkus makanan dan penghantaran saja tidak cukup bantu pulihkan perniagaan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 9 Mei, 2021.

LARANGAN makan di premis dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ketiga akan memusnahkan perniagaan, kata pengusaha yang kini bergelut untuk meneruskan perusahaan mereka.

Mereka merayu kerajaan menarik semula larangan di kawasan PKP di Selangor dan Kuala Lumpur yang memaksa mereka membatalkan tempahan untuk sambutan Hari Ibu dan bufet Ramadan.

Mereka lebih rela mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang membolehkan pelanggan makan di kedai dan tidak sanggup bergantung pada penghantaran makanakan sahaja.

Presiden Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (Presma) Jawahar Ali Taib Khan memberitahu The Malaysian Insight, tanpa kebenaran makan di premis, kebanyakan perniagaan restoran mamak akan merosot 70%.

“Kerajaan sudah cukup belas kasihan benarkan restoran beroperasi pada pukul 6 pagi dalam bulan puasa.

“Tetapi jika kita boleh buat makan malam, ini akan membantu kita bertahan,” katanya.

Jawahar berkata anggota Presma meluahkan kekecewaan kepadanya setelah PKP 3.0 diumumkan awal minggu ini, mendesaknya memperjuangkan permit makan di restoran, sekurang-kurangnya buat dua orang semeja.

“Tinggal seminggu lagi Ramadan akan tamat dan satu minggu sebelum Hari Raya, kami harap dapat menjalankan perniagaan dengan baik,” katanya.

Pinjam ah long

Jawahar juga mempersoalkan keputusan melarang makan malam di premis, berkata tiada kluster daripada restoran dilaporkan.

“Walaupun pelanggan buka pelitup muka untuk makan, kami masih jaga jarak sosial dan kebersihan, jadi ini tidak jadi masalah.”

“Ramai di antara kami penuh dengan hutang. Daripada 12,500 anggota, lebih 300 hancur musnah.

“Kami ada masalah pekerja dan beberapa di antaranya  pinjam daripada ah long untuk atasi keadaan kewangan mereka,” tambah Jawahar.

Katanya, beliau tahu 60 ahli persatuan yang meminjam dengan ah long tahun lalu untuk membayar sewa.

“Mereka berdepan masalah membayar hutang. Syukurlah, tidak ada bunuh diri, tetapi ada yang kena sembunyi atau terpaksa membebankan ahli keluarga mereka.”
 
Walaupun kerajaan melancarkan beberapa pakej bantuan kewangan, Jawahar berkata beberapa ahli masih tidak berhak mendapat pinjaman dengan faedah rendah setelah menyerahkan dokumen mereka kepada bank.

Ada yang terpaksa tutup kedai makan dan masih terjebak berhutang dengan ah long, katanya.

Ada pengusaha kedai makan terpaksa tutup kedai dan masih terjebak berhutang dengan lintah darat, kata persatuan peniaga. – Gambar fail The Malaysian Insight, 9 Mei, 2021.

Tempahan makan Hari Ibu dibatalkan

Hari Ibu tahun ini jatuh pada waktu PKP 3.0, hari di mana pengusaha perniagaan makanan berharap dapat meningkatkan pendapatan, namun kini terpaksa membatalkan tempahan.

“Restoran telah membeli ramuan dan bersedia untuk siapkan menu Hari Ibu pada Ahad.

“Sekarang pesanan sudah habis, apa yang kita buat dengan ramuannya?” kata Wong Teu Hoon, Presiden Pan Malaysia Koo Soo Restaurants, Chefs Association.

Berkaitan kedai kopi atau kopitiam di mana makan malam popular, beliau berkata larangan makan sama seperti menutup terus perniagaan.

“Orang tidak pergi ke kopitiam untuk minum kopi atau teh. Mereka duduk untuk menikmati minuman mereka,” kata Wong yang juga presiden Persatuan Pemilik Kedai Kopi Malaysia Singapura.

Katanya larangan makan malam akan menyebabkan penurunan 90 peratus  90% perniagaan untuk kedai kopi, penurunan 30% untuk gerai penjaja, manakala restoran akan menghadapi kerugian total.

“Kami tidak dapat nampak penamat situasi ini. Kami hanya berharap kerajaan dapat bersimpati dengan industri makanan dan membenarkan makan malam dengan membataskan jumlah orang setiap meja.”

Tahun lalu, makan malam hanya dibenarkan bermula Jun hingga Julai berikutan PKP pertama pada Mac. Bagaimanapun gelombang pandemik dari bulan September hingga November sekali lagi mempengaruhi perniagaan. 

Bagaimanapun pada Disember dan Januari perjalanan antara negeri dibenarkan. Tetapi perniagaan mendapat kesan lain apabila PKP dilaksanakan sejak awal tahun ini.

“Restoran tidak menghasilkan banyak wang dalam setahun terakhir ini, dan kami menggunakan wang utama kami untuk kekalkan perbelanjaan,” kata Wong.

Ini tentang kelangsungan hidup, bukan untuk untung semata

Pengasas bersama Malaysian F&B Operators Alliance, Joshua Liew berkata ada banyak kekecewaan terhadap ketidakmampuan kerajaan mengawal pandemik dan asyil menggunakan sekatan pergerakan, katanya.

“PKP 2.0 tidak berfungsi, menjadikan industri makanan rugi. Berapa kali (PKP) diperlukan?

“Larangan makan malam pada bulan puasa adalah tamparan besar bagi industri.

“Lebih tepat, perbezaan antara perolehan makanan dan makan malam di kedai lebih dari 50%,” kata Liew.

Katanya, hari ini, industri restoran membuat keuntungan sifar dan akaun mereka mengalami defisit.

“Membenarkan makan malam di kedai sekurang-kurangnya dapat membantu kita kekalkan perbelanjaan dan pengeluaran, ini bukan tentang buat duit.” – 9 Mei, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen