Budak 9 tahun punca penduduk rumah panjang di Bintulu dijangkiti Covid-19


Desmond Davidson

Kanak-kanak perempuan itu melawat rumah panjang berkenaan bersama ibu bapanya, menyebabkan 101 orang diarahkan menjalani ujian Covid-19. – Gambar EPA, 1 Mei, 2021.

SEORANG kanak-kanak berusia sembilan tahun telah dikenal pasti sebagai penyebab penularan jangkitan Covid-19 di sebuah rumah panjang di Batu 25 di jalan raya Miri-Bintulu di lebuhraya Pan Borneo.

Gadis itu melawat rumah panjang berkenaan pada 17 April bersama ibu bapanya, menyebabkan 101 orang diarahkan menjalani ujian Covid-19.

94 orang didapati positif di kluster Batu 25 di Bintulu.

Jawatankuasa pengurusan bencana negeri, dalam laporan hariannya mengenai pandemik di Sarawak berkata gadis itu sudah menunjukkan gejala ketika melawat rumah panjang tersebut.

Dia menjalani ujian di hospital swasta pada 22 April dan disahkan positif.

Kluster Batu 25 merupakan satu daripada empat kluster baharu - di tiga rumah panjang dan sebuah sekolah - dilaporkan di Sarawak hari ini.

Penularan di sebuah rumah panjang di Sungai Mas, di Sebauh, 52 orang dijangkiti oleh kes indeks yang diuji positif di sebuah hospital swasta.

Kes indeks itu kemudian dirujuk ke hospital Bintulu untuk ujian Reverse Transcription-Polymerase Chain Reaction (RT-PCR).

Ujian kedua mengesahkan hasil ujian Antigen RTK hospital swasta.

Di rumah panjang di Sungai Nirai di Selangau, 41 kes dikesan setelah seorang wanita hamil berusia 25 tahun diuji positif Covid-19, dia dirujuk di klinik kesihatan Selangau pada 22 April.

Jawatankuasa bencana berkata wanita itu telah mengadu bergejala sejak 11 April dan tidak pernah keluar dari rumah panjang.

Dalam satu-satunya pandemik di sekolah, 57 orang dijangkiti di sekolah rendah Long Jegan di daerah Beluru.

Kes indeks adalah seorang guru lelaki berusia 25 tahun.

Terdapat 445 kes baharu dilaporkan di Sarawak hari ini dengan 60% kes di lima daerah di utara negeri ini.

Lima daerah itu adalah Sibu yang melaporkan 98 kes baharu, Beluru (51), Miri (41), Mukah (40) dan Selangau (37).

Di kawasan lain Bintulu melaporkan 31 kes baharu, Kuching (26), Samarahan (22), Serian (20), Julau dan Kanowit (masing-masing 12), Subis (11), Limbang (10), Tebedu (8), Kapit (6), Meradong (4), Song dan Tatau (masing-masing tiga), Belaga, Bau dan Bukit Mabong (masing-masing dua), Saratok, Sebauh, Asajaya dan Betong (masing-masing satu).

Terdapat dua kematian berkaitan Covid-19 dilaporkan di Sarawak hari ini. Kedua-dua mangsa berusia 70-an. – 1 Mei, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen