Bank mahu tamat moratorium tapi beri bonus pada eksekutif


SEJAK kebelakangan ini, terdapat banyak kontroversi mengenai pegawai kanan bank di Malaysia menerima kenaikan gaji, bonus dan insentif lain walaupun dalam keadaan pandemik Covid-19 sedang berlaku di negara kita.

Pandemik telah menyebabkan tekanan sosial dan ekonomi, termasuklah isu ramai yang berhadapan pendapatan berkurangan dan orang yang kehilangan pekerjaan. 

Tidak salah bagi syarikat – termasuk syarikat berkaitan kerajaan – untuk memberi penghargaan dan memberi insentif kepada usaha keras pekerja, bahkan ketika menghadapi masalah ekonomi dan krisis. 

Persoalan yang harus kita tanyakan ialah adakah kenaikan ini dapat berkait langsung dengan prestasi bank-bank ini. 

Memang benar kebanyakan mereka memperoleh keuntungan yang sihat. Cuma, kita juga tidak boleh lupa bahawa sektor perbankan Malaysia amat terkawal. 

Meraih keuntungan adalah hal asas untuk menilai keberjayaan sesebuah syarikat, termasuklah bank. Jadi, apa yang mereka lakukan untuk mendapat keuntungan yang luar biasa ini? 

Hakikatnya keupayaan bank-bank dapat membayar insentif seperti bonus merupakan bukti empirikal pemberian moratorium Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 2020 tidak memberi kesan kepada perniagaan mereka. 

Malah, moratorium ini juga dapat membantu mengawal pinjaman tidak berbayar (NPL). Oleh itu, sangat aneh bank-bank dan kerajaan, terutama Kementerian Kewangan, berkeras bahawa moratorium pinjaman menyeluruh seharusnya ditamatkan. 

Mengapa berakhir sekiranya mereka masih dapat membayar bonus ini? 

Semua bank, terutama bagi bank-bank GLC yang memiliki misi nasional harus lebih peduli terhadap rakyat dan tidak menekan jutaan rakyat Malaysia hanya untuk memperoleh pendapatan tambahan, yang tujuannya untuk membiayai bonus tinggi untuk beberapa orang yang terpilih. 

Sekali lagi, ini adalah soalan-soalan yang mesti dijawab oleh ahli lembaga para bank dan Kementerian Kewangan. – 26 Mac, 2021.

* Nik Nazmi Nik Ahmad ialah ketua setiausaha pengelola PKR dan ahli Parlimen Setiawangsa.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen