Calon PM mesti ada dasar ekonomi progresif


Zainulfaqar Yaacob

PAKATAN Harapan (PH) pun masih belum muktamadkan siapa calon perdana menteri mereka untuk merejam rejim kleptokrasi pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) ini.

Jadi, saya bersama-sama rakan pun rancak berbual mengenai calon-calon perdana menteri daripada Amanah, PKR, Bersatu dan DAP.

Menerusi grup Whatsapp, pernah seorang pemimpin Pemuda Amanah nasional berkali-kali menegaskan bahawa Dr Mahathir Mohamad seorang sahaja yang layak, kerana negarawan itu ada ilmu dan pengalaman yang “maha luas” serta pernah memerintah Malaysia selama 22 tahun.

Balas saya, sesiapa pun kalau jadi perdana menteri, tentulah akan ada kuasa untuk mencorak pentadbiran, mengurus ekonomi, mewujudkan program pembangunan dan sebagainya.

Kalau Dr Mahathir disanjungi kerana Putrajaya yang dibangunkannya, Perdana Menteri Najib Razak pun boleh disanjung juga dengan projek MRT.

Fahamnya di sini, kalau bukan Dr Mahathir pun menjadi perdana menteri, individu itu ada kuasa untuk membangunkan negara seperti yang dilaksanakan oleh Dr Mahathir hatta lebih baik daripada itu.

Di Pulau Pinang, Lim Guan Eng menjadi ketua menteri selepas PRU12, Mac 2008 lalu.

Sebelum itu, beliau adalah setiausaha agung DAP dan dikenali sebagai ahli politik pembangkang seperti rakan seperjuangan yang lain.

Pentadbiran Guan Eng dalam aspek ekonomi mencatatkan pelbagai rekod menarik, antaranya kerajaan negeri tiap-tiap tahun sejak 2008 mencatatkan lebihan kewangan.

Rekod surplas pentadbiran Guan Eng dalam tempoh 2008 hingga 2015 berjumlah RM578 juta. Lebihan kewangan kerajaan Pulau Pinang terdahulu di bawah Umno BN dalam tempoh 50 tahun (1957-2007) pun dicatatkan sejumlah RM373 juta sahaja.

RM9.91 bilion pelaburan terkumpul ke Pulau Pinang dalam tempoh bulan Januari hingga September tahun lalu (Q3 2017) di kedudukan kedua paling tinggi di belakang Sarawak (RM10.52 bilion), lapor MIDA.

RM8.03 bilion pelaburan asing langsung (FDI) ke Pulau Pinang dalam tempoh Q3 2017 adalah pada kedudukan paling tinggi negara, lebih tinggi berbanding FDI ke Sarawak.

Guan Eng selalu memberitahu ada tiga faktor penting menjadikan Pulau Pinang sebagai destinasi pelaburan menarik negara.

Pertama, Pulau Pinang ada sumber tenaga mahir yang mencukupi. Kedua, Pulau Pinang ada kemudahan rantaian bekalan dan logistik baik. Dan ketiga, dasar serta tadbir urus kerajaan negeri yang baik sehingga menarik minat pelabur.

Fahamnya di sini, pelabur berunding dengan pihak berkuasa negeri bukan sebab Lim Guan Eng adalah ahli politik pembangkang ataupun setiausaha agung DAP.

Pelabur datang berunding kerana Guan Eng ada kuasa untuk membuat keputusan di peringkat negeri dan mereka bersetuju untuk melabur di Pulau Pinang antaranya atas tiga faktor yang disebut di atas.

Maka, untuk membangunkan semula Malaysia, takkan Dr Mahathir seorang sahaja layak dicalonkan sebagai perdana menteri?

Atau, ahli politik lain yang tidak pernah menjadi perdana menteri pun, layak disebut-sebut hatta dicalonkan oleh Pakatan Harapan, asalkan mempunyai dasar yang lebih progresif berbanding sumbangan Dr Mahathir selama 22 tahun dulu?

Melihat rekod Guan Eng, elok dicalonkan sebagai menteri kewangan PH, sekaligus memadamkan dakyah cyber-trooper Umno BN kononnya DAP tuntut kerusi perdana menteri jika rejim kleptokrasi tumbang.

PKR atau Amanah pun wajar mengemukakan calon perdana menteri yang ada dasar ekonomi progresif.

Ya, dasar yang lebih progresif adalah dasar yang lebih menguntungkan rakyat terbanyak berbanding segelintir puak kroni.

Contohnya, hasrat Kerajaan Pakatan Harapan Persekutuan melalui agensinya sendiri 100% melaksanakan sendiri Program Perumahan Mampu Sewa Selasa (PPMSS), dengan had sewa serendah bulanan RM300 sahaja.

Program ini lebih progresif berbanding program Rumah Mampu Milik (RMM) yang dilaksanakan oleh syarikat pemaju spekulatif swasta, dan bukan milik 100% kerajaan pusat pun.

Untuk menikmati luas lantai RMM ini, rakyat dipaksa meminjam RM200,000 atau RM300,000 hatta RM400,000 daripada bank.

Kerana terjadinya housing bubble dan over production (lambakan hartanah disebabkan rakyat terbanyak tidak mampu mendiami RMM) di negara ini, BNM pula digesa melonggarkan syarat kelayakan memohon pinjaman perumahan bank demi memastikan unit rumah pemaju swasta terjual dalam pasaran.

PPMSS akan mengubah cara berfikir rakyat bahawa rumah dengan luas lantai 1,000 kaki persegi sebenarnya boleh dinikmati dengan sewa serendah RM300 sebulan, tidak perlu membeli dengan harga spekulatif yang tinggi daripada pemaju swasta.

Ini contoh dasar progresif. Selain Dr Mahathir, individu lain pun, kalau menjadi perdana menteri, mereka ada kuasa untuk merealisasikan PPMSS ini.

Calon perdana menteri PH yang ada polisi progresif ini akan memastikan kerajaan pusat melalui agensi persekutuan/negeri yang ada melaksanakan sendiri 100% PPMSS.

Contohnya di Pulau Pinang, calon perdana menteri PH berkenaan akan mengarahkan kerajaan negeri melalui Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC), Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) untuk menubuhkan bank pembangunan 100% milik kerajaan.

Bank-bank pembangunan itu, yang mempunyai kuasa menerbitkan kredit tanpa kos, bolehlah membiayai semua PPMSS atau Program Perumahan Mampu Sewa Selesa tersebut.

Ini satu contoh polisi progresif, iaitu dasar yang menguntungkan rakyat terbanyak, berbanding segelintir puak kroni.

Kroni, termasuklah ahli politik, firma hartanah, serta pemaju spekulatif swasta yang selama ini menjana keuntungan berganda dengan jual mahal RMM ataupun jana pinjaman lanjut bank melalui net worth tanah dan hartanah.

Calon perdana menteri PH yang ada polisi progresif ini memang ada kuasa untuk merealisasikan PPMSS. Beliau ada kuasa dalam menentukan dasar fiskal dan dasar kewangan negara.

Dengan kuasa majoriti di Parlimen jua, calon perdana menteri PH yang ada polisi progresif ini ada kuasa untuk menggubal atau meminda mana-mana akta, demi kepentingan rakyat terbanyak tadi.

Dr Mahathir yang sudah memerintah selama 22 tahun pun boleh merealisasikan PPMSS ini, cuma beliau tidak melaksanakan 100% polisi progresif ini waktu berkuasa dulu.

Justeru, jika PH ada polisi yang progresif, layaklah semua kita sebagai rakyat terbanyak secara tidak berbelah bagi lagi untuk menyokong calon perdana menteri mereka.

Rakyat terbanyak mesti terus dididik untuk memilih seorang calon perdana menteri yang mempunyai idea serta polisi ekonomi lebih progresif, tidak memadai pengalaman 22 tahun memerintah Malaysia.

Setuju? – 4 Januari, 2018.

* Zainulfaqar Yaacob suka mengulang dengar lagu rock She’s Gone dendangan kumpulan Steelheart sejak kematian isteri muda cantik jelita pada Januari 2017 akibat barah. Masa lapangnya dihabiskan dengan melaksanakan D.E.K.P.O.S atau Diskusi Ekonomi Politik Sosial iaitu projek wacana kecil-kecilan secara peribadi, dan menulis juga di blog faqar.blogspot.com

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen


  • Kenapa susah sangat ye PH nak lantik siapa calon PM diorang, Nampak sangat yang pembangkang ni ada selindungkan sesuatu kepada pengetahuan umum. Jangan cepat terpengaruh dengan kata2 manis pembangkang yang hanya kata2 kosong sahaja

    Dimuat naik 6 tahun yang lalu oleh Amera amani · Ulasan