Majikan mahu pekerja kembali bertugas di pejabat


Bernard Saw

Data Jabatan Statistik pada Februari menunjukkan produktiviti menurun sejak langkah bekerja dari rumah bermula, iaitu 2.2% pada suku ketiga dan penurunan 2.9% pada suku keempat tahun lalu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 7 Mac, 2021.

MAJIKAN meminta langkah bekerja dari rumah ditarik secara beransur-ansur kerana sekatan pergerakan untuk Covid-19 telah dilonggarkan, dengan menggunakan alasan penurunan produktiviti.

Pekerja yang kembali ke tempat kerja juga akan membantu meningkatkan perniagaan makanan dan lokasi lain di pejabat, sehingga membantu pemulihan ekonomi, tambah mereka.

Sejak 5 Mac, tidak ada lagi negeri di bawah perintah kawalan pergerakan (PKP). Kebanyakan perniagaan dibenarkan untuk dibuka di negeri di bawah PKP Bersyarat (PKPB) atau PKP Pemulihan (PKPP).

Menteri kanan Ismail Sabri Yaakob pada 4 Mac berkata kerajaan masih belum membincangkan untuk menarik arahan bekerja dari rumah, di mana hanya 30% kakitangan pengurusan syarikat yang dibenarkan bekerja di pejabat.

Bagaimanapun, pemilik perniagaan berkata orang ramai terus kembali ke pejabat, dengan sekurang-kurangnya separuh daripada kakitangan kembali bekerja.

Timbalan Presiden Persatuan Rangkaian Peniaga Malaysia Liew Bin berkata tidak masuk akal untuk tidak membiarkan pejabat beroperasi dengan kapasiti penuh sedangkan restoran kini diizinkan untuk makan di meja dengan kapasiti penuh namun dengan adanya penjarakan sosial.

“Saya rasa tidak ada beza antara kedua-duanya. Jika kamu dapat makan bersama, apa masalahnya dengan orang yang bekerja di pejabat?

“Meja orang di pejabat biasanya lebih jauh dibandingkan dengan tempat duduk di restoran,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Liew berkata langkah  bekerja dari rumah harus ditarik secara beransur-ansur sehingga lebih banyak pekerja dapat kembali ke pejabat kerana terdapat kesan nyata terhadap produktiviti dan keberkesanan semasa sekatan pergerakan.

Menurut data Jabatan Statistik yang dikeluarkan pada Februari tahun ini, produktiviti menurun sejak langkah bekerja dari rumah bermula, mencatat penurunan sebanyak 2.2% pada suku ketiga dan penurunan 2.9% pada suku keempat tahun lalu.

Liew juga berkata dengan membenarkan pekerja kembali ke pejabat ia juga akan meningkatkan perniagaan makanan di kawasan berhampiran.

“Jika tidak, restoran berdekatan pejabat juga akan mendapat sedikit pernigaan, sedangkan kini restoran patut pulih.

“Apabila kamu bekerja di pejabat, akan ada penggunaan, sedangkan bekerja dari rumah akan mengurangkan penggunaan,” katanya.

Liew menambah rakyat Malaysia kini lebih mengetahui prosedur operasi standard (SOP) Covid-19 dan kebanyakan memakai pelitup muka ketika berada di luar. – 7 Mac, 2021.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen