Khairy Jamaluddin jamin vaksin Sinovac selamat


Hailey Chung Wee Kye

Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan Khairy Jamaluddin berkata bahawa Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) sedang menilai data klinikal Sinovac. – Gambar fail The Malaysian Insight, 27 Februari, 2021.

MENTERI Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti) Khairy Jamaluddin berkata vaksin Sinovac memenuhi standard keberkesanan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

“Tahap keberkesanan vaksin Sinovac ini adalah antara 50.4% hingga 91.25%.

“Sebenarnya, vaksin yang diambil presiden Indonesia adalah vaksin Sinovac. Jadi, ia sudah digunakan,” katanya hari ini setelah menerima vaksin dari China pagi tadi.

Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan itu berkata bahawa Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) sedang menilai data klinikal Sinovac.

“NPRA kita sangat ketat dan mereka tidak akan mengeluarkan vaksin yang tidak selamat dan tidak berkesan. Jadi, saya harap tidak ada keraguan dari mana-mana pihak terhadap Sinovac dan vaksin lain yang telah dipersetujui.”

Vaksin Sinovac melepasi tahap ketiga ujian klinikal di beberapa negara, termasuk Brazil, Turki dan Indonesia.

“Eksperimen yang dilakukan di Turki menunjukkan keberkesanan 90% dan di Brazil, ia melebihi 50%.

“Profil sukarelawan dalam percubaan klinikal Brazil sedikit berbeza, mereka yang berada di garis depan, dan cara penilaian keberkesanan dilaporkan adalah lebih rumit.

“Itulah sebabnya hasil klinikal dari Brazil kurang dari 50%,” kata Khairy.

Saat ini, katanya, kerajaan tidak dapat memberikan waktu yang tepat bagi memastikan vaksin Sinovac siap untuk suntikan di Malaysia.

“Bila vaksin Sinovac akan dipersetujui Kementerian Kesihatan, NPRA dan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD)? Jawapan saya hari ini ialah saya tidak tahu dan saya tidak tahu kerana NPRA berfungsi secara bebas.

“Tentu saja, kami ingin mereka sahkan vaksin yang selamat secepat mungkin, tetapi tidak ada jalan pintas. Kita tidak boleh memaksa atau menekan NPRA untuk membuat keputusan segera, mereka mesti dibenarkan melaksanakan kerja.

Menteri itu menambah bahawa ketika ini, semua prosedur operasi standard (SOP) Covid-19 yang ada masih perlu dipatuhi oleh individu yang telah divaksin.

“Dengan nasihat ketua pengarah kesihatan, kita perlu jaga semua SOP. Walaupun anda diberi vaksin dan lelaki di sebelah anda diberi vaksin, sila pakai pelitup muka.

“Ini bukan kerana kita tidak yakin dengan vaksin, tetapi kerana kita belum memiliki data yang cukup.”

Malaysia dijadualkan mendapat 14 juta dos vaksin Sinovac secara berperingkat dan ia dijangka akan melindungi 22% penduduk daripada wabak Covid-19. – 27 Februari, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen