Jangan terlepas janji temu vaksinasi anda, kata KP Kesihatan


Ravin Palanisamy

Noor Hisham berkata setiap individu memerlukan dua dos vaksin untuk mendapatkan perlindungan yang diperlukan, selain menambah adalah mahal dan sukar untuk mendapatkan stok jika ia terbuang. – Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 26 Februari, 2021.

INDIVIDU yang telah mengesahkan janji temu vaksinasi Covid-19 mereka harus mematuhi janji mereka atau tidak, ia akan menyebabkan pembaziran, kata Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah.

Noor Hisham berkata setiap individu memerlukan dua dos vaksin untuk mendapatkan perlindungan yang diperlukan, selain menambah adalah mahal dan sukar untuk mendapatkan stok jika ia terbuang.

“Kami tidak mahu membuang vaksin Covid-19 kami. Beberapa hari sebelum, individu perlu mengesahkan sama ada mereka boleh datang atau tidak.

“Kalau batalkan di saat-saat akhir, kita kena cari jalan supaya vaksin itu tidak terbuang sebegitu, mungkin perlu ada ‘waiting list’ jadi kita boleh beri pada orang lain. 

“Daripada dibuang, kita mungkin boleh beri pada petugas ‘frontliner’ yang belum lagi berkesempatan mengambil vaksin, termasuklah petugas perubatan kita.

“Jadi, cubalah untuk tidak terlepas janji temu anda,” kata Noor Hisham dalam sesi dialog Zoom malam ini.

Malaysia memulakan tiga fasa Program Imunisasi Kebangsaan Covid-19 yang pertama pada 24 Februari, bermula Februari hingga April tahun ini, melibatkan 500,000 barisan hadapan.

Fasa kedua akan bermula bulan April hingga Ogos yang melibatkan warga emas berusia 65 tahun ke atas, kumpulan berisiko tinggi serta orang kurang upaya, semuanya melibatkan kira-kira 9.4 juta orang, sementara fasa ketiga dari Mei tahun ini hingga Februari 2022 merangkumi rakyat Malaysia dan bukan warganegara yang berumur 18 tahun ke atas dengan menyasarkan lebih daripada 13.7 juta orang.

Kerajaan merancang untuk menyuntik sekurang-kurangnya 80% penduduk.

Pada Rabu, Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dan Noor Hisham telah menerima suntikan vaksin Covid-19 di Klinik Kesihatan Presint 11 di Putrajaya.

Mereka adalah yang pertama di negara ini menerima dos pertama vaksin Pfizer-BioNTech.

Noor Hisham berkata mereka pasti akan ambil tindakan terhadap mereka yang gagal hadir temu janji.

Sementara itu, Penolong Ketua Pengarah Kanan Bahagian Kawalan Penyakit Kementerian Kesihatan, Dr Mahesh Appannan berkata, beberapa peringatan akan diberikan kepada mereka yang sudah membuat janji temu.

Beliau berkata jika seseorang tidak dapat membuat janji temu yang tetap, mereka boleh memberitahu 3 hari awal untuk penjadualan semula.

“Kami akan hantar peringatan 3 hari sebelum tarikh vaksinasi dan pada waktu itu, kami meminta orang itu untuk menjawab sama ada mereka boleh datang atau tidak.
 
“Selepas itu, akan ada peringatan setiap hari bermula dari hari ketiga.

“Untuk alasan yang sah, kami dapat jadual semula janji temu mereka,” kata Mahesh yang turut hadir dalam sesi itu hari ini. – 26 Februari, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen