Polis diam selepas arahkan restoran di Bangsar henti hidang alkohol


Alfian Z.M. Tahir

Semalam, media melaporkan pegawai polis dari IPD Brickfields telah mengarahkan pemilik restoran dan bar di Jalan Telawi, Bangsar supaya memberhentikan penjualan alkohol. – Gambar fail The Malaysian Insight, 20 Februari, 2021.

POLIS Brickfields berkata mereka harus menghentikan penjualan alkohol di restoran dan bar di Bangsar semalam kerana perintah itu ditetapkan di bawah Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 2021.

Tanpa mengulas lanjut, sumber dari balai polis berkata, di bawah peraturan itu, aktiviti di pub dan kelab malam termasuk perniagaan restoran juga dilarang.

“Satu lagi perkara yang perlu diketengahkan adalah setiap aktiviti dengan kehadiran ramai orang di suatu tempat menyukarkan penjarakan sosial dan pematuhan arahan ketua pengarah,” katanya.

Namun apabila diminta menjelaskan larangan penjualan alkohol, sumber itu enggan mengulas lanjut.

Semalam, media melaporkan pegawai polis dari IPD Brickfields telah mengarahkan pemilik restoran dan bar di Jalan Telawi, Bangsar supaya memberhentikan penjualan alkohol.

Menurut The Vibes, beberapa pemilik berkata polis telah memberitahu mereka boleh menghidangkan apa sahaja kecuali alkohol.

“Polis beritahu kami untuk berhenti hidang alkohol kerana ia adalah perintah oleh MKN (Majlis Keselamatan Negara).

“Jadi, polis datang jelaskan kawasan di bawah PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) tidak boleh hidang alkohol, tetapi jika anda berada di bawah PKPB (PKP Bersyarat), anda boleh,” kata Omar Osman pengurus bar restoran W1 kepada The Vibes.

Joshua Billique dari Bangsar Bar and Restaurants Owners (BRO) berkata, SOP (prosedur operasi standard) tidak melarang restoran menghidangkan alkohol.

“Menurut apa yang saya dengar, ini adalah arahan oleh pegawai yang bertugas di polis daerah Brickfields (Brickfields OCPD).

“Ini adalah perubahan peraturan yang mengejut tanpa pengumuman yang betul,” kata Joshua kepada portal itu.

Menurut SOP MKN, hanya pub dan kelab yang perlu ditutup sepanjang PKP. – 20 Februari, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen