Pandemik tidak halang rakyat Malaysia hulur bantuan ke Syria, kata kumpulan


Alfian Z.M. Tahir

Perang saudara di Syria, yang dimulai pada 2011 kini menyebabkan puluhan ribu rakyat Syria hilang tempat tinggal. – Gambar EPA, 17 Februari, 2021.

PANDEMIK Covid-19 dan ekonomi global yang tidak stabil tidak menghalang rakyat Malaysia menderma untuk Syria yang dilanda perang, kata organisasi bantuan.

Beberapa kumpulan kemanusiaan tempatan memberitahu The Malaysian Insight, mereka berjaya menghantar kontena besar yang membawa barangan asas dan pakaian ke Syria walaupun wabak virus melanda dunia selama hampir setahun.

Mereka berkata usaha tetap diteruskan walaupun terdapat banyak perintah sekatan dan ketidakpastian dengan ekonomi tempatan.

Ketua Pegawai Eksekutif Global Peace Mission Malaysia (GPMM) Ahmad Fahmi Samsudin berkata misi mereka masih diteruskan (walaupun berlakunya wabak) dengan pasukan yang sudah berada di Syria.

“Sekarang musim sejuk, jadi kami menerima pakaian musim sejuk untuk warga Syria.

“Ini semua sumbangan daripada rakyat Malaysia. Mereka menyumbangkan pakaian musim sejuk, keperluan asas untuk kanak-kanak seperti lampin dan susu. Ada juga barang untuk lelaki dan wanita.”

“Sumbangan terus masuk dan kami tidak menghentikan kempen kerana sokongan yang kami terima daripada orang ramai,” katanya.

Perang saudara di Syria, yang bermula pada 2011 selepas siri demonstrasi jalanan terhadap Presiden Bashar Al-Assad, menyebabkan puluhan ribu rakyat Syria hilang tempat tinggal.

Ramai tinggal di kem kemanusiaan di seluruh negara selepas kediaman mereka dirobohkan dalam konflik dalaman antara beberapa kumpulan Islam dan rejim Syria.

Fahmi berkata, GPMM sudah menghantar bantuan kepada rakyat Syria sejak awal perang dan tidak menoleh ke belakang.

“Saya rasa seawal 2012, kira-kira setahun selepas perang meletus, kami mula menghantar barang ke Syria,” katanya.

“Sejak itu, kami membuat kempen kemanusiaan yang menyeru masyarakat membantu sehingga kami dapat menolong rakyat Syria, terutama anak-anak yang terperangkap dalam perang.”

Beliau memberitahu The Malaysian Insight, ketika ini terdapat lapan sukarelawan daripada GPMM di Syria.

“Mereka tiba di sana pada Januari dan akan tinggal selama sebulan. Mereka perlu dikuarantin, yang akan memakan waktu.”

“Mereka kemudian perlu menyusun barang dan mengagihkannya ke pelbagai kem,” katanya.

Fahmi menambah bekerja di bawah prosedur operasi standard (SOP) yang ketat semasa wabak global adalah cabaran besar.

“Ini tidak semudah sebelumnya. Kami harus sangat berhati-hati. Benda yang kita sentuh dan pakai. Kami mengambil langkah pencegahan serius.”

“Kami mematuhi kuarantin kerana jika kita dijangkiti, kemungkinan kita menjangkiti orang lain sangat tinggi. Kami tidak mahu menjangkiti orang yang sudah bermasalah di Syria, jadi kami perlu berhati-hati.

“Banyak langkah yang perlu dipatuhi dan ini boleh menjadi gangguan. Tidak seperti sebelumnya di mana kami boleh terus ke kem sebaik sahaja tiba,” katanya.

Malaysia for Syria (MFS) sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang mempunyai kaitan dengan GPMM berkongsi sentimen serupa.

Jurucakapnya, Zahiya Imran berkata sumbangan daripada rakyat Malaysia tetap berterusan walaupun wabak Covid-19 di negara ini dengan banyak sumber dan usaha beralih ke arah membantu rakyat Malaysia yang terjejas dalam krisis kesihatan.

“Kami mendapat banyak pakaian musim sejuk. Mungkin kerana orang ramai tidak lagi dapat melakukan perjalanan ke luar negara sehingga mereka memutuskan untuk menyumbangkan pakaian untuk yang memerlukan,” katanya.

“Semua kempen dilakukan secara dalam talian. Mereka yang ingin menyumbang boleh mengirim pakej kepada kami melalui surat atau drop-off.”

“Kami mematuhi SOP yang ketat. Kami ingin meminimumkan kontak. MFS sendiri mengirimkan bantuan ke Syria sebanyak 10 kali.”

Bagaimanapun, Fahmi dan Zahiya belum bertemu dengan rakyat Malaysia yang terkandas di kem kemanusiaan di Syria. – 17 Februari, 2021.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen