Buy Muslim First tergendala kerana PKP, kata penganjur


Mohd Farhan Darwis

BMF digerakkan Ummah bersama NGO seperti PPIM dan menerima sambutan daripada komuniti Melayu dan Islam dalam negara sejak akhir 2018. – Gambar fail The Malaysian Insight, 10 Februari, 2021.

KEMPEN utamakan produk keluaran peniaga Islam dan bumiputera atau lebih dikenali sebagai Buy Muslim First (BMF) tergendala disebabkan sekatan untuk menangani pandemik, kata penganjur.

Pengerusi Gerakan Pembela Ummah (Pembela) Aminuddin Yahya berkata, aktiviti BMF tidak dapat dilaksanakan sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasa Mac tahun lalu.

“Kita memang buat masa ini tak dapat nak bantu apa-apa. Saya sendiri pun susah, semua orang susah.

“Aktiviti yang lain kita tak dapat merancang, habis disebabkan darurat dan PKP.

“Walaupun seruan utamakan barangan Muslim kita teruskan tapi peniaga Melayu pun hadapi kesukaran,” katanya kepada The Malaysian Insight.

BMF digerakkan Ummah bersama NGO seperti Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan menerima sambutan daripada komuniti Melayu dan Islam dalam negara sejak akhir 2018 dan dilancarkan pada 2019.

Kempen itu menyeru pengguna mengutamakan produk keluaran usahawan Melayu dan Islam perniagaan yang menyokong sumber ekonomi Islam seperti bayaran zakat.

Ia dicetuskan pada akhir 2018 sebagai satu tindak balas ke atas penentangan kumpulan bukan Melayu ke atas usaha memperkenalkan tulisan jawi di sekolah. 

Pengenalan tulisan tersebut dalam satu halaman buku teks ditentang kumpulan pendidikan vernakular yang menganggap ia tiada kepentingan ekonomi dan membebankan pelajar.

Alasan tersebut disanggah kumpulan penyokong yang antara lain membangkitkan ironi bahawa tulisan jawi digunakan dalam strategi pemasaran produk mensasarkan pengguna Melayu.

Ia membawa kepada pelancaran BMF yang turut digiatkan di media sosial dengan mempromosi senarai produk dan perkhidmatan pengusaha Muslim untuk rujukan pengguna.

Kempen BMF turut disokong secara terbuka oleh pemimpin PAS dan Umno pada waktu itu yang sedang menggerakkan kerjasama baharu Muafakat Nasional.

Kelompok bukan Islam menolak kempen BMF sebagai usaha menjejaskan keharmonian dan perdana menteri waktu itu Dr Mahathir Mohamad juga melihat kempen berkenaan akan mencetuskan kemarahan kaum.

Kumpulan peniaga bukan Islam bagaimanapun percaya kempen mengutamakan produk dan perkhidmatan orang Islam itu tidak menjejaskan bisnes mereka.

Kerajaan pimpinan Pakatan Harapan (PH) yang diserang dari pelbagai penjuru akibat isu tulisan jawi tersebut kemudian mengumumkan kempen BMF sebagai satu kegagalan.

Ia dianggap tidak berjaya menurunkan harga barangan seperti didakwa oleh penganjurnya, dan menyarankan pengguna agar mengutamakan produk buatan Malaysia.

Kumpulan peniaga bukan Islam bagaimanapun percaya kempen mengutamakan produk dan perkhidmatan orang Islam tidak menjejaskan bisnes mereka. – Gambar fail The Malaysian Insight, 10 Februari, 2021.

Sentimen negatif ke atas PH berkaitan pengurusan isu pendidikan dan ekonomi itu meningkat dan dihangatkan sengan sentimen ekstrem dimainkan Umno dan PAS.

Ia antara lain membawa kepada kekalahan besar PH dalam pilihan raya kecil Parlimen Tanjung Piai dan pemimpin PH kemudian mengakui lambat bertindak menangani isu seperti BMF.

Kempen berkenaan kini sepatutnya memasuki fasa kedua tetapi tertangguh disebabkan pandemik Covid-19 dan kempen hanya dijalankan melalui ruangan maya, kata penganjurnya.

Aminuddin berkata kempen BMF kini hanya dilakukan mengikut kemampuan mereka.

“Kegiatan kita banyak tertunggak. Kita ada rancangan nak buat gelombang kedua, tapi disebabkan wabak ini segalanya tertangguh semua, banyak benda tak dapat kita nak buat.

“Dah macam ini kita buat kempen maya sahaja lah,” kata Aminuddin.

Namun setakat ini kempen itu membuahkan hasil dengan penubuhan pusat membeli belah yang menyediakan peluang kepada peniaga Melayu dan Islam di Malakat Mall di Cyberjaya, katanya.

“Setakat ini yang kita ada Malakat Mall, itu yang menjadi model sekarang. Malakat Mall berkembang dan menjadi model berjaya kita.

“Tetapi bila PKP mereka juga ada masalah bila bilangan pengunjung turut berkurang,” kata Aminuddin.

Sehubungan itu, beliau berharap kerajaan campur tangan untuk meneruskan keberhasilan kempen BMF dan membantu usahawan Muslim bersaing.

“Perkara seperti ini kerajaan kena masuk campur dan berikan insentif kalau tak kita tak boleh bertahan… Yang utama modal. Kedua, apabila kurang modal fasiliti kita kurang.

“Kita nak keluar sama dengan orang lain susah nak bersaing, di samping minda masyarakat nak tukar susah,” katanya.

Ketua aktivis PPIM Nadzim Johan juga mengakui kekangan itu dan menjelaskan pertubuhan itu bergerakan dengan program bantuan bakul makanan kepada golongan memerlukan.

“BMF nak lancarkan gelombang kedua tetapi kita menanti keadaan lega sedikit disebabkan PKP, tetapi kempen masih berjalan, semangat itu masih ada tetapi strategi kena bagi kuat sedikit.

“Kita masih aturkan lagi contohnya barangan bantuan kita atur diambil daripada pemborong Islam, kalau ikan kita minta ambil terus daripada pembekal dan pemborong Melayu,” katanya.

Nadzim berkata, langkah itu dapat menggalakkan kempen BMF yang merosot akibat penguatkuasaan prosedur operasi yang ketat sewaktu PKP.

“Memang sendu sikit. Semua perniagaan perlahan. Perniagaan jadi perlahan sebab peniaga tak boleh buka kedai, tak boleh duduk makan di meja.

“Peniaga tak boleh buka kedai seperti biasa, ada had waktu.

“Tapi kita masih teruskan apa yang kita boleh buat dan kita juga tiada diskriminasi (kepada peniaga kaum lain) hanya pembekal kita pilih yang beragama Islam,” kata Nadzim lagi. – 10 Februari, 2021. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen