Politik lebih tidak stabil selepas PRU15, kata ahli akademik


Chan Kok Leong

POLITIK Malaysia dijangka semakin tidak stabil apabila Parlimen digantung dan gabungan parti selepas PRU15, kata ahli akademik.

“Mungkin ada gabungan yang berbeza di peringkat persekutuan dan negeri,” kata Prof Wong Chin Huat semasa webinar IDEAS Malaysia Outlook Conference 2021 hari ini.

Selain itu Wong juga berharap kerabat diraja dapat memainkan peranan lebih menonjol sebagai “kingmaker”.

Beliau berkata selepas kekacauan pada tahun 2020, empat blok politik telah muncul.

“Dengan empat parti – Pakatan Harapan, Perikatan Nasional, Barisan Nasional dan parti Malaysia Timur sama ada GPS atau Warisan – sangat tidak mungkin mana-mana pihak menang besar.

“Apabila anda menggantung Parlimen, anda akan melihat lebih banyak gabungan selepas pilihan raya. Dan seperti yang telah kita lihat di Perak pada Disember lalu, anda mungkin akan melihat gabungan pelbagai parti di peringkat persekutuan dan negeri,” katanya.

Wong berkata parti-parti ini tidak dapat mengalahkan lawan mereka sepenuhnya kerana mereka mungkin perlu bekerjasama selepas pilihan raya.

Walaupun banyak yang diharapkan, Wong berkata bahawa apa yang tidak akan berlaku selepas PRU15 adalah kurang politik, perpaduan dan ahli politik yang lebih berprinsip. – 3 Februari, 2021.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen