Pakai pelitup muka, alat PPE guna semula, kata pencinta alam sekitar


Hailey Chung Wee Kye

Penggunaan topeng muka pakai buang menyebabkan peningkatan sampah dan pencemaran alam sekitar. – Gambar fail The Malaysian Insight, 19 Januari, 2021.

PENCINTA alam sekitar prihatin terhadap peningkatan sampah dan pencemaran alam sekitar disebabkan oleh topeng muka pakai buang dan alat perlindungan diri (PPE) yang digunakan bagi memerangi Covid-19.

Mereka memberitahu The Malaysian Insight bahawa adalah lebih baik orang awam dan petugas barisan hadapan menggunakan topeng muka dan PPE yang boleh digunakan semula bagi melindungi diri dari wabak serta menyelamatkan alam sekitar.

Rakyat Malaysia dipaksa memakai topeng muka sejak bermulanya wabak itu awal tahun lalu. Satu kajian pada Oktober mendapati rakyat Malaysia menggunakan sekitar tujuh juta topeng setiap hari.

Presiden Sahabat Alam Malaysia (SAM) Meenakshi Raman memberitahu The Malaysian Insight bahawa jumlah topeng yang dibuang setiap hari oleh rakyat Malaysia adalah ketara.

“Sekiranya tidak ada peraturan untuk mengendalikan penggunaan topeng muka sekali pakai, orang akan terus menggunakannya tanpa peduli terhadap persekitaran kerana lebih mudah,” katanya.

Wakil Greenpeace Malaysia, Nur Sakeenah Omar berkata walaupun kini terdapat peningkatan penggunaan topeng yang boleh digunakan semula, masih ada yang salah faham berkenaan keselamatan mereka.

“Pendidikan tepat mengenai jenis topeng yang boleh digunakan semula yang selamat digunakan dan cara mengatasinya seperti mencuci secara berkala perlu disebarkan kepada masyarakat,” katanya.

Greenpeace International sudah menyediakan garis panduan pendidikan mengenai cara membuat topeng yang boleh digunakan semula.

Sementara itu Pengarah Pusat Alam Sekitar Faizal Parish berkata trend lain yang membimbangkan ialah semakin banyak topeng pakai buang yang dijumpai di sungai dan saluran air.

“Kami menyokong syarat pemakaian topeng muka dari sudut pandang kesihatan dan keselamatan masyarakat. Namun kami menyokong penggunaan topeng muka yang boleh digunakan semula sebanyak mungkin,” katanya.

Pencinta alam sekitar menyarankan agar petugas kesihatan barisan hadapan dan orang ramai menggunakan topeng muka serta alat PPE yang boleh digunakan semula bagi menyelamatkan alam sekitar. – Gambar fail The Malaysian Insight, 19 Januari, 2021.

Cabaran dalam pembuangan sampah

Pensyarah kanan Jabatan Kesihatan Alam Sekitar dan Pekerjaan Universiti Putra Malaysia (UPM) Dr Sharifah Norkhadijah Syed Ismail berkata wabak tersebut menimbulkan cabaran baharu dalam pembuangan sampah.

“Dalam konteks praktikal semasa, topeng muka yang digunakan oleh orang ramai dibuang sebagai sampah pepejal bandar. Walau bagaimanapun masalah lain akan timbul jika tidak dibuang dengan betul.

“Banyak laporan mengenai penemuan topeng muka dan sarung tangan di sepanjang pantai, laut dan sungai. Ini adalah ancaman terhadap flora dan fauna,” katanya.

Jabatan Alam Sekitar mengkategorikan topeng muka yang digunakan oleh orang awam sebagai sisa pepejal, bukan sampah klinikal atau sampah berjadual.

Bagaimanapun Meenakshi tidak bersetuju dengan pengkategorian berkenaan sambil menambah bahawa harus ada langkah-langkah untuk mengawal peningkatan jumlah topeng muka pakai buang.

“Topeng muka pakai buang harus dianggap sebagai sambah perubatan dan perlu dibuang dengan betul,” katanya.

Ramai juga berpendapat tempat pelupusan khas perlu disediakan di semua negeri untuk pelupusan topeng muka, sarung tangan plastic dan PPE.

Menteri Alam Sekitar Tuan Ibrahim Tuan Man memberitahu Parlimen pada November tahun lalu bahawa tidak ada rancangan untuk mengkaji undang-undang mengenai pelupusan topeng muka Covid-19 dan PPE yang tidak digunakan.

Pada masa ini sampah sarap di kawasan awam diambil oleh pihak berkuasa tempatan, Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal Negara atau Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam dengan denda sehingga RM1,000. – 19 Januari, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen