Kelantan laksana PKP esok, kata Ismail Sabri


Alfian Z.M. Tahir

Pada Isnin lalu, kerajaan Perikatan Nasional mengumumkan PKP di enam buah negeri - Pulau Pinang, Selangor, Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan), Melaka, Johor dan Sabah - dari 13 hingga 26 Januari. – Gambar fail The Malaysian Insight, 15 Januari, 2021.

KELANTAN melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh negeri itu selepas menyaksikan jumlah kes baharu Covid-19 yang tinggi, kata Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob.

Menteri pertahanan itu berkata negeri tersebut akan berada di bawah PKP selama dua minggu dari 16 Januari hingga 29 Januari.

“Kes kumulatif ketika ini adalah 1,649 kes. Terdapat kira-kira 80 hingga 100 kes positif setiap hari di Kelantan.

“Kes aktif meningkat dari 328 menjadi 891 kes dan 90% daerah di Kelantan kini berada di zon merah dan kuning,” katanya.

Kelantan sebelum ini diletakkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Pada Isnin lalu, kerajaan Perikatan Nasional mengumumkan PKP di enam buah negeri - Pulau Pinang, Selangor, Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan), Melaka, Johor dan Sabah - dari 13 hingga 26 Januari.

PKPB dikuatkuasakan di Pahang, Perak, Negeri Sembilan, Kedah dan Terengganu sementara Perlis dan Sarawak, yang mempunyai kes Covid-19 paling sedikit setakat ini, akan kekal dalam fasa PKPP.

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah pada hari Selasa memperkenan permohonan Putrajaya untuk mengisytiharkan keadaan Darurat sehingga 1 Ogos bagi memerangi wabak itu. – 15 Januari, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen