Baru saja bernafas, peniaga Pulau Pinang terbenam semula


Zaim Ibrahim

PKP yang dikuatkuasa semula meresahkan peniaga di Pulau Pinang yang baru saja kembali bernafas dan dalam usaha memulihkan perniagaan mereka. – Gambar fail The Malaysian Insight, 15 Januari, 2021.

PENIAGA di Pulau Pinang berasa lemas apabila Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dikuatkuasa semula ketika perniagaan mereka baru saja kembali bernafas.

Walaupun sedar langkah itu bagi mengawal penularan wabak, mereka tetap kecewa kerana ia secara langsung menjejaskan perniagaan yang baru dapat dihidupkan semula.

Beberapa peniaga yang ditemui The Malaysian Insight ini bimbang arahan PKP itu memberi kesan lebih buruk ke atas mata pencarian berbanding sewaktu penguatkuasaan tahun lepas.

Seorang tukang urut di Permatang Pauh, Nor Isa Mahadi Abd Hamid, 40, berkata beliau terpakasa membatalkan tempahan serta merta selepas larangan rentas daerah dan negeri dikeluarkan.

“Saya dan isteri urut pelanggan dari rumah ke rumah. Sehari kami boleh dapat empat hingga enam pelanggan sehari seluruh Pulau Pinang termasuk di Kedah.

“Jadi pelanggan yang sudah membuat tempahan termasuk pelanggan tetap kami, terpaksalah kami batalkan,” katanya yang mula menyediakan perkhidmatan itu sejak Julai lalu.

Walaupun beliau hanya menyediakan perkhidmatan kepada pelanggan di kawasan terdekat, ia tidak dapat diteruskan kerana termasuk dalam senarai perniagaan yang dilarang beroperasi sewaktu PKP.

Perkhidmatan mengurut itu merupakan bidang yang baharu diceburi Nor Isa dan isteri apabila perniagaan pakaian di pasar malam tidak dapat diteruskan selepas PKP dikuatkuasa Mac lalu.

“Tahun lepas apabila pasar malam dibenar operasi semula, memang susah hendak cari duit sebab orang kurang ke pasar malam.

“Alhamdulillah, dengan sediakan servis mengurut kewangan keluarga lebih stabil sebab kadang-kadang sehari boleh dapat dalam RM300.

“Tapi dengan pengumuman baharu ini, saya terpaksa reda. Harap-harap ia tidak dilanjutkan lebih daripada dua minggu sebab kita masih dalam keadaan untuk pulihkan ekonomi,” katanya.

Nor Isa memberitahu The Malaysian Insight, beliau juga kini bersedia untuk menjual makanan sebagai langkah mendapatkan pendapatan sampingan.

Peniaga di Pulau Pinang bimbang arahan PKP beri kesan lebih buruk ke atas mata pencarian berbanding sewaktu penguatkuasaan tahun lepas. – Gambar fail The Malaysian Insight, 15 Januari, 2021.

Seorang kakitangan kedai gunting rambut di Bandar Perda, Bukit Mertajam juga bimbang kedudukan kewangan syarikat akan kembali merosot dengan penguatkuasaan PKP.

Penyelia Kedai Gunting Rambut Walter Barbershop, Shaiful Kamaluddin Hamzah berkata, beliau berharap PKP hanya akan berlangsung dua minggu sahaja di Pulau Pinang dan tidak dilanjutkan.

Ini kerana syarikat tersebut sukar untuk pulih semula sehingga terpaksa memberhentikan pekerja bagi memastikan operasi dapat diteruskan, katanya.

Walter Barbershop merupakan rangkaian kedai gunting rambut yang mempunyai cawangan hampir seluruh negara dan cawangan di Perda tidak terkecuali dari menerima kesan buruk PKP.

“Di Perda, dua tukang gunting terpaksa diberhentikan sebab kita perlu jaga jarak sosial dalam kedai dan untuk stabilkan kewangan syarikat.

“Walaupun kedai dibenar buka semula, purata pendapatan kami tetap menurun 60% daripada biasa dan kos operasi bertambah untuk mematuhi SOP yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan.”

Malah jika PKP hanya dikuatkuasa selama 14 hari, ia tetap memberi kesan yang besar kepada pengusaha seperti kedai gunting rambut, kata Shaiful.

“Tempoh 14 hari PKP bakal merencatkan lagi perancangan pemulihan 2021 yang diaturkan.

“Kami rancang 2021, hendak berenang balik untuk pulihkan syarikat tetapi sayangnya, kaki diikat semula, cuma harap masih mampu bertahan.

“Kami baru nak bernafas walaupun kedai dibuka sejak Jun dan mengharapkan Januari 2021 ada sinar baharu, tetapi mendung kembali,” katanya.

Bagi seorang penjaja tepi jalan di Permatang Pauh, Hardi Ismail, beliau akur dengan keputusan itu dan kini memberi tumpuan terhadap jualan makanan yang dibungkus sahaja.

“Sebelum ini boleh buka kedai, memang orang masih kurang tidak seperti waktu dulu tapi bolehlah kita cari rezeki.

“Dengan dua minggu PKP, apa boleh kita buat, reda sajalah,” katanya yang menjalankan perniagaan kue tiau goreng di Permatang Pauh.

Hardi yang mempunyai beberapa cawangan di pasar malam juga kecewa kerana perniagaan di situ tidak boleh diteruskan lagi dan berharap kerajaan dapat menyalurkan bantuan.

“Dua minggu ini bukannya pendek, lama juga. Kita harap kerajaan pun boleh umum apa-apa bantuan kepada peniaga yang bergantung kepada pendapatan harian,” jelasnya.

Seorang peniaga kuih di Machang Bubuk, Julia Saari pula berkata beliau juga mengharapkan bantuan kerajan bagi menampung kerugian kerana banyak bahan masakan tidak dapat digunakan.

“Perniagaan kecil-kecilan macam saya, kena berniaga tiga hari baru bawa balik modal.

“Pengumuman PM walaupun kami faham untuk lawan Covid-19, tetapi kami harapkan bantuan khusus boleh diberikan,” jelasnya yang mengusahakan gerai berdekatan kawasan kilang.

Kata Julia, bantuan seperti moratorium pinjaman sangat diperlukan kerana tempoh terputus pendapatan selama 14 hari bukan satu perkara yang mudah untuk dihadapi.

“Saya ada dua anak yang sudah bekerja dan boleh bantu saya, suami pula baru saja meninggal dunia.

“Anak memang boleh bantu tetapi, seperti PKP tahun lepas kehidupan kami sedikit susah, saya risau tahun ini pun sama sebab apa-apa majlis tak dibenarkan,” katanya.

Beliau juga merancang untuk mengecilkan operasi bagi menyediakan makanan berbungkus untuk pekerja di kawasan kilang terbabit.

Isnin lalu, Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengumumkan PKP berkuatkuasa semula secara berperingkat bermula Rabu selama 14 hari di tiga zon berbeza.

PKP yang ketat dikuatkuasa di enam negeri yang mencatat kes Covid-19 paling tinggi di Pulau Pinang, Selangor, Wilayah Persekutuan, Melaka, Johor dan Sabah.

Di negeri ini, pergerakan hanya terhad dalam jarak 10km saja untuk membeli barang keperluan dan pergerakan rentas daerah juga tidak dibenarkan.

Aktiviti ekonomi seperti perniagaan pasar malam, kedai dobi, gunting rambut, spa dan kedai cermin mata merupakan antara aktiviti yang dilarang.

Ia serupa dengan PKP yang mula dikuatkuasa pada Mac 2020 hingga Jun yang kemudian dilanjutkan beberapa kali di seluruh negara.

Kawalan itu kemudian dilonggarkan kepada Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dan seterusnya Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP).

Namun pada kali ini, kawalan lebih tersasar apabila negeri dengan jangkitan dengan jumlah daerah zon merah lebih rendah dikenakan PKPB dan PKPP.

Kawasan dikuatkuasa PKPB bermula hari ini terdiri dari Kedah, Perak, Negeri Sembilan, Kelantan, Terengganu, Pahang dan tiga zon di Sarawak iaitu Kuching, Sibu dan Miri.

Perintah PKPP pula berkuatkuasa di kawasan lain di Sarawak dan juga negeri di negeri Perlis. – 15 Januari, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen