Perlu ada bantuan tunai semasa PKP, darurat, kata kesatuan pekerja


Malaysia sekali lagi menguatkuasakan PKP kedua mulai hari ini sehingga 26 Januari di lima negeri dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan. – Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 13 Januari, 2021.

PUTRAJAYA perlu memastikan pakej bantuan baharu untuk rakyat disalurkan apabila mengumumkan pengisytiharan darurat dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), kata kesatuan pekerja hari ini.

Setiausaha Agong Kesatuan Pekerja Bank Kebangsaan (Nube) J Solomon berkata bantuan wang tunai segera harus diberikan kepada kumpulan B40 dan M40.

“Keutamaan bagi kerajaan sekarang adalah memastikan tidak ada rakyat Malaysia yang kelaparan atau ketinggalan selama ini.

“Bantuan wang tunai yang cepat mesti diberikan dan tidak memerlukan masa berhari-hari untuk diumumkan dan dilaksanakan kerana hidup sangat sukar bagi pekerja B40,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau menambah kerajaan harus memastikan bantuan tidak diberikan secara tidak adil kepada kumpulan sasaran seperti yang dilakukan semasa PKP pertama. 

“Ini tidak seharusnya terjadi kerana kerajaan memiliki cukup cadangan untuk memastikan bantuan sampai kepada kelompok yang pantas mendapatkannya, secepat mungkin dan tidak boleh dilihat memperkaya siapa yang berkuasa,” katanya. 

Solomon berkata Nube melihat perlunya PKP dan darurat bagi menghentikan penyebaran Covid-19.

“PKP semestinya diperlukan kerana kehidupan rakyat Malaysia sangat penting. Ini akan bertindak sebagai pemutus litar dan membuat lonjakan terkawal.

“Mengenai keadaan darurat yang bermaksud tidak ada pilihan raya yang dapat diadakan buat masa ini, NUBE berpendapat bahawa ini adalah perlu untuk menyejukkan panas politik yang dilihat meningkat dari hari ke hari dalam beberapa minggu terakhir.

“Hakikatnya, rakyat Malaysia di tanah air khuatir akan akibatnya kerana kerajaan PN dikatakan telah kehilangan majoriti dengan lebih banyak anggota Parlimen dijangka melakukannya hari ini,” katanya.

Solomon juga berkata kerajaan perlu mempublikasikan bantuan yang dibayar kepada syarikat untuk memastikan mereka benar-benar syarikat yang layak.

“Banyak majikan yang tidak bertanggungjawab dalam industri pelancongan dan perhotelan yang telah memperoleh keuntungan berbilion-bilion selama bertahun-tahun nampaknya bertindak secara tidak bertanggungjawab dengan memberhentikan pekerja semasa wabak sejak awal tahun 2020,” katanya.

Malah katanya ahli politik atau majikan tidak harus menggunakan wabak ini untuk terus berkuasa atau mengaut keuntungan kerana ini adalah perkara yang paling tidak berperikemanusiaan semasa pekerja menderita.

“Tadbir urus yang baik mesti berlaku baik di sektor swasta dan kerajaan.

“Kami mendesak semua pihak untuk bersama-sama dan bekerja sebagai satu pasukan untuk mengangkat negara dari kegembiraan yang ada di dalamnya.

“Melekatkan leher mereka ke pasir dan mengatakan semuanya terkawal ketika tidak seperti kembali ke cara lama mereka. Malaysia tidak mampu memiliki pemimpin seperti itu lagi,” katanya.

Malaysia sekali lagi menguatkuasakan PKP kedua mulai hari ini sehingga 26 Januari di lima negeri dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan.

Kesemua negeri ini mencatatkan jangkitan Covid-19 yang tinggi.

Dalam tempoh sama, PKP Bersyarat dikenakan di tiga negeri lain.

Di samping itu kerajaan juga mengumumkan darurat sehingga 1 Ogos. – 13 Januari, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen