‘Perpaduan Melayu’ retorik Umno, BN dan PAS dapatkan kuasa, kata panelis forum


Alfian Z.M. Tahir

Parti politik Melayu Umno, Bersatu dan PAS tidak dapat mempertahankan kepentingan Melayu kerana mereka hanya berminat untuk berkuasa. – Gambar fail The Malaysian Insight, 11 Januari, 2021. 

PARTI politik Melayu Umno, Bersatu dan PAS tidak dapat mempertahankan kepentingan Melayu kerana mereka hanya berminat untuk berkuasa, kata panelis sebuah forum malam ini.

Ketiga-tiga pihak tidak dapat mencapai kesepakatan sebaliknya memilih untuk bertengkar demi kuasa dan kedudukan, kata mereka dalam satu forum di atas talian mengenai hubungan antara Umno dan Bersatu yang dianjurkan oleh Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCH) disiarkan secara langsung di Facebook.

Speaker Mohd Sayuti Omar, seorang blogger politik veteran berkata Umno dan Bersatu tidak mempunyai agenda yang jelas untuk negara ini sedangkan PAS menggunakan kedua-duanya untuk kepentingannya sendiri.

“Selama ini Umno mendakwa bahawa objektifnya adalah untuk melindungi orang Melayu dan Islam. Bersatu, ketika dibentuk juga menggunakan retorik yang sama.

“Slogan ini hanyalah pembohongan dan mengarut. Sekiranya mereka benar-benar mahu mempertahankan orang Melayu, mengapa mereka berdua tidak bekerjasama. Kedua-dua parti ini tidak mempunyai hala tuju dan tidak ikhlas membantu orang Melayu.

“Tujuan tunggal mereka adalah merebut kekuasaan,” katanya dalam forum berkenaan. 

Mengenai PAS beliau berkata parti Islam itu menggunakan Umno untuk tetap relevan dan Bersatu untuk berkuasa.

Ahli Parlimen Alor Setar Chan Ming Kai bersetuju bahawa Bersatu dan Umno hanya berminat untuk berkuasa.

Menurutnya retorik oleh parti-parti ini bahawa hanya parti Melayu dapat menyatukan orang Melayu adalah hasil ‘brainwash’ dan propaganda agama yang digunakan oleh ketiga-tiga parti.

“Sebenarnya parti-parti Melayu saling berebut kuasa. Itulah sebabnya tidak kira apa warna, hanya kerajaan yang bersih dan telus yang dapat membantu mengangkat ekonomi, bukan propaganda perkauman dan agama,” katanya. – 11 Januari, 2021. 

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen