Arab Saudi bakal bina bandar bebas kereta


Projek diberi nama 'The Line' itu diumumkan oleh Putera Mahkota Mohammed bin Salman semalam. – Gambar AFP, 11 Januari, 2021.

PENGEKSPORT minyak mentah utama dunia, Arab Saudi, semalam melancarkan projek bandar bebas kereta dan pelepasan karbon di bandar futuristik NEOM.

Projek mega bernilai AS$500 bilion itu akan dibangunkan di sepanjang pantai Laut Merah, dan disebut-sebut sebagai pembangunan yang akan memperkasakan sains fiksyen.

Projek diberi nama “The Line” itu diumumkan oleh Putera Mahkota Mohammed bin Salman yang disiarkan secara langsung semalam.

“Bandar The Line 170km boleh menampung sejuta penduduk, melindungi 95% alam sekitar di NEOM, bebas kereta, tiada jalan raya serta bebas karbon.

“Kita perlu mengubah konsep bandar konvensional kepada bandar futuristik,” katanya.

Putera Mohammed kemudian menunjukkan gambar visual “The Line” termasuk pemandangan padang pasir dan laut biru.

Sementara itu NEOM dalam satu kenyataan berkata The Line akan mempunyai kemudahan sekolah, pusat kesihatan dan taman, selain pengangkutan awam berkelajuan tinggi yang hanya mengambil masa 20 minit perjalanan.

Kenyataan itu menambah, Kecerdasan Buatan (AI) akan menjalankan peranan penting di bandar The Line, dijana oleh 100% tenaga bersih yang bebas pencemaran dan lebih mampan untuk penduduk.

Pembinaan projek tersebut akan dimulakan pada suku pertama tahun ini, dengan pembiayaan Dana Pelaburan Awam (PIF) Arab Saudi.

Kenyataan juga menyebut projek berkenaan dijangka akan mewujudkan 380,000 peluang pekerjaan dan menyumbang 180 riyal (AS$48 bilion) kepada keluaran Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Arab Saudi pada 2030. – AFP, 11 Januari, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen