Jangan pecah dengan PAS, kata Nazri kepada Umno


Mohd Farhan Darwis

Nazri Aziz mengulas perkembangan politik negara terutamanya hubungan Umno dan PAS dalam Perikatan Nasional. – Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 9 Januari, 2021.

UMNO perlu mempertahankan hubungan dengan PAS melalui Muafakat Nasional (MN) dan tidak berpecah dengan parti Islam itu, kata Ahli Parlimen Padang Rengas Nazri Aziz.

Nazri berkata perpecahan antara dua parti itu hanya akan menguntungkan Bersatu kerana parti serpihan Umno itu sedang berusaha untuk memecah belahkan mereka.

“Jangan marah kepada PAS, kita marah orang yang merancang memecahkan kerjasama dengan PAS. 

“Kalau hari ini kita marah PAS (maknanya) rancangan berpecah (belahkan Umno dengan PAS) mereka berjaya. Kita pecah dengan PAS mereka masuk, mereka akan berjaya pecah belahkan (Umno) dengan PAS,” kata Nazri.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita di ibu negara, hari ini.

“Ini bukan kerja PAS. Ini kerja berpecah (Bersatu) pasal mencuri, pecah belahkan orang,” kata Nazri lagi.

Beliau bagaimanapun berkata, sekiranya keadaan memaksa, Umno bersedia untuk bergerak sendiri dalam Pilihan Raya Umum ke-15 akan datang.

“Umno kalau kita sendirian, kita bukan tak pernah, setiap masa pilihan raya kita sendiri, ada masa (banyak kali) kita menang, sekali ini kita kalah. 

“Umno ini parti lama dan kuat, mungkin ada pemimpin tak yakin, tapi bagi saya akhirnya kalau kita bersendirian dalam pilihan raya umum, kita boleh.

“Kita parti politik, kalau terpaksa tanding berseorangan kita tak boleh bergantung dengan parti lain. Kalau terpaksa berseorangn kita tanding, nak buat macam mana. Itulah parti politik,” katanya.

Nazri bagaimanapun menegaskan tiada sebab untuk Umno meninggalkan PAS.

“Tiada sebab tak boleh sokong dengan PAS, asasnya bagus, perpaduan Melayu dan Islam. Sebab itu kita kena bersama bawah MN.

“Apa yang dikatakan pimpinan PAS berbeza dengan apa yang dikehendaki PAS di akar umbi. Contoh di Padang Rengas, kita terus bekerjasama dengan PAS untuk hadapi pilihan raya akan datang. 

“Tapi kita faham mungkin dalam PAS kalau keputusan dibuat pemimpin mereka akan ikut, itu amat mendukacitakan kita,” kata Nazri. – 9 Januari, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen