Umno Pulau Pinang sedia hadapi 3 penjuru, kata pengerusi negeri


Zaim Ibrahim

UMNO Pulau Pinang sanggup menghadapi pertandingan tiga penjuru selepas mengumumkan tidak bekerjasama dengan Bersatu pada pada pilihan raya akan datang, kata Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri Musa Sheikh Fadzir.

Katanya, Umno juga akan meletakkan calon untuk mempertahankan kerusi-kerusi yang asalnya dimenangi oleh parti itu pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) tetapi wakil rakyatnya khianat dan melompat untuk menyertai Bersatu.

Musa berkata pengagihan kerusi untuk PRU15 akan dirundingkan dengan PAS, rakan kerjasama Umno dalam Muafakat Nasional.

“Kalau Pas dengan kita, kekuatan kita ada. Bersatu kalau nak lawan, lawanlah. Tidak apa.

“Kita (Umno) ada strategi dan kekuatan kita,” kata beliau dalam sidang media selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Bukit Mertajam di Perai, hari ini.

Jelas Musa, Umno tekad mahu merampas semula kerusi Parlimen Tasek Gelugor, yang kini jatuh ke tangan Bersatu selepas wakil rakyatnya Shabudin Yahaya keluar parti dan masuk Bersatu.

“Saya nak bagi (kerusi Tasek Gelugor) dekat Bersatu ke? Umno bertanding dan menang atas tiket Umno, macam mana nak bagi dekat dia (Bersatu).

“Kalau tiada kerjasama dalam agihan kerusi macam mana nak kerjasama lagi? Sudah tentu tidak boleh,” katanya.

Shabudin yang menyertai Bersatu pada Disember 2018 sekarang timbalan menteri dalam kabinet Muhyiddin Yassin.

Tasek Gelugor adalah kerusi tradisi Umno yang dimenangi oleh parti itu sejak ia pertama kali dipertandingkan pada 1986.

Keputusan Umno Pulau Pinang selari dengan pendirian beberapa bahagian Umno dalam mesyuarat tahunan masing-masing yang berlangsung pada hujung minggu ini sejak Jumaat. 
 
Mesyuarat diadakan menjelang perhimpunan agung parti untuk tahun 2020 pada hujung bulan ini, selepas tertangguh sejak Oktober tahun lalu.

Musa bagaimanapun berkata Umno akan kekal setia bekerjasama dengan PAS. 

“Soal agihan kerusi belum mula lagi. Tapi jawatankuasa perunding ada panggil kita dan telah beri beberapa garis panduan untuk kerusi mana akan bertanding. Dengan PAS, Insya-Allah kita boleh bertolak ansur,” tambahnya.

Dalam pada itu, Musa menjelaskan keputusan Umno Pulau Pinang dibuat bukanlah tanpa perbincangan malah pernah ditetapkan dalam Biro Politik dan Mesyuarat Ahli Majlis Tertinggi Umno .

“Kami ketua-ketua bahagian akur dengan Biro Politik, ahli MKT. Tak akan keputusan yang dibuat saya nak ingkar. 

“Bukan hari ini nak tolak Bersatu tapi dari dulu tidak ada kerjasama, tubuh kerajaan hanya sehingga PRU15,” tambahnya.

Ujarnya lagi, Umno perlu melupakan Bersatu kerana parti itu hanya mahu bekerjasama ketika susah tetapi apabila sudah menjadi kerajaan, Umno pula diaibkan.

“Bersatu masih berdendam dengan Umno dan kita rasa seperti ditikam dari belakang sedangkan Umno sudah banyak bertolak ansur. 

“Kesabaran kami ada had dan ahli-ahli akar umbi juga melihat dan marah dengan situasi ini,” katanya. – 3 Januari, 2021. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen