Buka sempadan, selamatkan kami, kata peniaga Johor


Bernard Saw

Pengusaha hotel di pusat bandar Johor Bahru memberitahu bahawa kadar tempahan hotel kecil dan sederhana hanya sekitar 25%. – Gambar fail The Malaysian Insight, 21 Disember, 2020.

PERNIAGAAN di Johor, khususnya di ibu negerinya, berharap agar kerajaan segera membuka sempadan antarabangsa agar rakyat Singapura dapat berkunjung.

Sempadan Malaysia masih ditutup sejak Mac sebagai langkah mengekang penyebaran Covid-19.

Penutupan itu kepada perniagaan di selatan negara terjejas teruk terutama di kalangan perusahaan kecil dan sederhana selain industri berkaitan pelancongan.

Pengusaha hotel di pusat bandar Johor Bahru memberitahu bahawa kadar tempahan hotel kecil dan sederhana hanya sekitar 25%.

Pengerusi Persatuan Hotel Bajet Malaysia Johor Jarod Chia memberitahu The Malaysian Insight bahawa hanya hotel di kawasan pulau dan pantai yang dilihat semakin pulih di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP), selepas penduduk tempatan dibenarkan melakukan perjalanan rentas negeri.

Bagaimanapun, hotel yang terletak di Johor Bahru masih perlu bergelut dengan situasi pandemik, katanya.

Beliau turut berkata bahawa persatuan telah meminta anggotanya untuk mengurangkan harga bagi menarik pelanggan. Namun sehingga kini, ia tidak mencapai hasil yang diharapkan.

“Pada dasarnya, kami alami kerugian. Kami harus bertahan dalam jangka waktu ini. Jika kami turunkan harga, itu akan mengganggu seluruh pasaran.

“Oleh itu, industri ini sedang fokus untuk menarik pelancong untuk tinggal di pusat bandar dengan mewujudkan kemudahan pelancongan yang baik, dengan harapan dapat mencapai prestasi yang lebih baik pada suku keempat,” katanya.

Untuk menarik lebih banyak perniagaan, persatuan itu turut merancang untuk mengatur sekitar 30 operator untuk mengunjungi tempat-tempat pelancongan yang relevan dalam masa terdekat bagi memasarkan hotel mereka.

Beliau menjelaskan bahawa tujuan inisiatif itu adalah bagi mendapatkan pelanggan pakej pelancongan sehari.

“Kami telah menyasarkan tiga lokasi, termasuk Pulau Kukup, pantai Desaru dan ibu kota Johor Bahru.

“Kami berharap dapat mempromosikan tarikan tempatan yang menarik seperti Taman Nasional Bakau, Muzium Nelayan, Buaya Pelabuhan Dunia Asia Selatan, Kuil Hindu Glass, Kuil Johor, Istana Johor dan lain-lain untuk menarik pelancong dan mendorong prestasi hotel kecil dan sederhana.” – 21 Disember, 2020.

Berita penuh di sini
 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen