Pandemik: Peluang untuk memikirkan semula pendidikan


PANDEMIK Covid-19 tentunya  bukan untuk kita menjadikan kuliah dalam talian sebagai ketetapan.

Kuliah dalam talian secara meluas kini boleh menjadi model pengajaran yang terkesan, dan mengalihkannya secara dalam talian hanya menimbulkan semula masalah.

Mulai Mac 2020, universiti dan institusi pengajian tinggi (IPT) di seluruh dunia bergerak hampir sepenuhnya dalam talian sebagai tindak balas terhadap wabak tersebut, dengan hanya sebilangan kuliah kecil yang masih diajar secara bersemuka.

Eksperimen pengajaran ini berlangsung selama lapan bulan tetapi sekarang, ketika kita hampir memasuki 2021, langkah seterusnya adalah berfikir secara kritis.

Adakah pembelajaran teradun (blended learning), yang menggabungkan pengajaran dalam talian dan peribadi, masa depan IPT selepas wabak?

Perubahan utama yang diperkenalkan oleh kebanyakan IPT adalah kuliah pra-rakaman.

Pendekatan sekarang adalah cabaran bagi kebanyakan pensyarah dan mengecewakan bagi sebilangan pelajar.

Ia tidak cukup mendasarkan amalan pendidikan universiti dan IPT yang sudah terbukti dan yang dikembangkan selama berabad-abad lamanya.

Pertama, sebarang pembelajaran non-interaktif memperbesar masalah yang ada: pelajar sering tidak mendengar atau terlibat ketika mereka berada di kawasan kuliah besar.

Sepanjang karier selama puluhan tahun di universiti dan IPT di seluruh dunia, kita secara konsisten mendengar dari para pelajar bahawa ini adalah pengalaman yang mengecewakan bagi mereka.

Ramai yang didapati  tidak mengikuti ceramah atau kuliah sama sekali apabila pembelajaran dijalankan dalam talian,.

Kajian pra-Covid oleh penyelidik dari East Carolina University mendapati kadar ketidakhadiran kuliah adalah enam hingga tujuh kali lebih tinggi dalam program dalam talian berbanding dengan program bersemuka yang setara.

Ini kerana ia menggantikan sebahagian besar perbincangan dan interaksi yang berlaku di universiti dan IPT.

Ketiadaan itu menjadikan pengalaman kuliah dalam talian lebih dekat dengan membaca buku, yang tidak akan berjaya jika anda belajar mengenai topik yang tidak anda biasa.

Unsur penting lain adalah interaksi rakan sebaya, yang memberikan kesan positif yang sangat besar dari segi motivasi dan ikatan jangka panjang.

Ia berlaku secara semula jadi ketika pelajar berkongsi bilik kuliah, beratur di hadapan kelas atau minum bersama selepas kuliah, tetapi tidak semasa kuliah berlangsung dalam talian.

Satu kajian oleh Pusat Pengajian Tinggi Melbourne sebelum wabak berlaku menunjukkan bahawa 35% pelajar mengatakan bahawa mereka tidak pernah menyertai kumpulan perbincangan dalam talian, berbanding hanya 19% dengan pembelajaran bersemuka.

Malah istilah “simposium” akademik yang lama dan masih lazim digunakan sebenarnya bermaksud minum bersama (dalam bahasa Yunani kuno) mungkin menjadi penyebab sebagai alasan yang baik.

Masalahnya bertambah disebabkan oleh kenyataan bahawa pensyarah terpaksa menjadi penerbit dan juruteknik sambilan, yang tidak terlatih.

Sekiranya kita terus mengharapkan mereka bekerja di luar zon selesa mereka, produktiviti akademik, kualiti pengajaran dan produktiviti penyelidikan akan terganggu.

Namun begitu, banyak universiti dan IPT merancang untuk mengekalkan kaedah pengajaran teradun sekarang dan meminta kakitangan mengajar semua kelas besar dalam talian dan dari rumah dalam dunia pasca Covid.

Ini mungkin dikatakan sebagai pembaharuan , tetapi ramai pendidik tidak percaya ini adalah kaedah paling berkesan untuk mengajar pelajar, atau untuk mereka belajar.

Kakitangan akademik perlu kembali ke tempat mereka berada iaitu bilik kuliah atau kelas.

Sudah tentu, sekatan bilangan pelajar yang dibenarkan di sebuah bilik menyukarkan buat masa ini.

Sementara itu, bilik darjah mesti memaksimumkan peluang untuk interaksi yang selamat antara pensyarah dan pelajar.

Sekiranya mereka tidak dapat bertemu, pelajar mesti ditawarkan siaran langsung kelas yang dirancang untuk memaksimumkan peluang soalan langsung dan ceramah kecil akhir kuliah, menggunakan teknologi seperti Owl 360 dan ruang sembang dalam talian.

Sesi yang dirakam hanya digunakan sebagai sandaran atau sokongan.

Kita membayangkan masa depan di mana bilik kuliah besar dengan beberapa ratus tempat duduk secara beransur-ansur digantikan oleh sistem pendidikan yang lebih fleksibel, yang memanfaatkan pembelajaran dalam talian dengan sebaik-baiknya tetapi memberi tumpuan kepada interaksi yang disesuaikan dengan keperluan individu pelajar daripada rakaman kuliah.

Pengalaman pendidikan dalam talian terkini pasti akan memberitahu mengenai masa depan universiti kita, tetapi kita harus berhati-hati agar kita tidak hanya mereplikasi aspek yang lemah dalam talian.

Sebaliknya, tumpuan mesti diberikan pada interaksi interpersonal dan komunikasi langsung, dan mencari jalan bagi teknologi untuk meningkatkannya. Plato pertama kali mengenal pasti ini sebagai inti pati pembelajaran di Akademinya kira-kira 2,400 tahun yang lalu. – 20 Disember, 2020.

* Azizi Ahmad ialah pembaca The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen