Jangan ambil tanah rumah kami, tegas penduduk Kampung Manis


Zaim Ibrahim

Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang P Ramasamy pada sidang media yang diadakan bersama penduduk Kampung Manis hari ini.– 16 Disember, 2020.

PENDUDUK setinggan Kampung Manis berkeras tidak mahu keluar dari kampung mereka di Perai, Pulau Pinang walaupun berdepan ancaman penjara dan denda sehingga setengah juta ringgit selepas diarah berpindah oleh pemilik tanah Perbadanan Aset Keretapi (RAC).

Mereka yang hidup dihimpit kemiskinan dan sesetengahnya tinggal di rumah sempit memberitahu The Malaysian Insight notis pengusiran oleh badan di bawah Kementerian Pengangkutan itu tidak berperikemanusiaan.

Mereka menuntut ganti sebuah rumah lain sekiranya RAC bertegas mahu membangunkan tanah yang telah mereka diami, sesetengahnya sejak 50 tahun lalu.

Pesara tentera S Sinapan, 65, berkata beliau tinggal di kampung itu sejak 30 tahun lalu, mewarisi rumah bapa mentuanya yang meninggal dunia.

“Dari ada anak dan sekarang sudah ada cucu pun yang tinggal bersama saya. Orang di sini semuanya orang susah, miskin.

“Kalau kami kena halau, nak beli rumah baru pun tak mampu apalagi nak bayar denda yang depa minta.

“Mana kami mahu pergi, macam mana nak beli rumah?” tanyanya kepada The Malaysian Insight.

RAC ialah sebuah badan berkanun yang ditubuhkan bagi membantu membangunkan industri rel di Malaysia di bawah Akta Keretapi 1991, selepas Keretapi Tanah Melayu (KTM) diperbadankan pada 1992.

Melalui akta itu, semua aset kereta api di bawah KTM dipindahkan kepada RAC sementara operasi perkhidmatan kereta api diuruskan oleh Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).

Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang P Ramasamy dan pegawainya menunjukkan notis pengusiran yang dikeluarkan oleh RAC. – 16 Disember, 2020.

Seorang lagi penduduk Hetijah Ariffin, 69, berkata mereka hairan kenapa baru hari ini RAC mengusir mereka dari kampung itu, selepas mereka menerokanya jadi petempatan daripada asalnya hutan.

“Saya duduk di sini sejak 1975, waktu itu hanya hutan. Bukannya ada pagar dan ceroboh masuk. Sejak dahulu lagi tidak pernah diberi notis untuk keluar.

“Kenapa hari ini baru mahu bagi setelah keluarga kami semakin membesar?” soalnya, yang dulu pernah bekerja di kilang gula yang terletak di hadapan kampung itu.

Kalau ada pilihan, tambahnya, rata-rata mereka tidak mahu selama-lamanya tinggal di rumah setinggan tetapi mereka tiada jalan keluar kerana dibelenggu kemiskinan.

“Suami dulu pula kerja buruh kapal. Kami tiada pencen atau apa-apa… sebab itu akhirnya terus menetap di sini.

“Memanglah nak rumah yang elok-elok tapi tiada pilihan lain,” katanya.

Hetijah juga berkata kebanyakan mereka tidak tahu ke mana hendak dituju setelah diberi “notis singkat” untuk mengosongkan kampung itu.

“Notis pengusiran enam bulan sahaja, kami nak pi mana pun tak tahu… dah tinggal sini pun bertahun-tahun sampai ada cucu,” tambahnya.

RAC semalam mengeluarkan notis kepada pendudukan Kampung Manis untuk mengosongkan tanah yang mereka duduki dengan alasan mahu memajukan kawasan tersebut.

Arahan berpindah itu menjejaskan 200 keluarga yang terdiri daripada lebih kurang 120 keluarga kaum India dan selebihnya keluarga kaum Melayu.

Selama berpuluh-puluh tahun kampung itu wujud, kerajaan pusat turut mendirikan beberapa kemudahan awam antaranya perpustakaan mini dan tadika Kemas. Penduduk juga membangunkan masjid dan kuil untuk keperluan mereka beribadat.

Seorang peniaga Muhammad Iqbal Kader Zaini, 43, berpendapat arahan RAC tidak adil kerana langsung tidak memikirkan nasib penduduk.

“Daripada tanah ini kosong sampailah sudah ada masjid, dewan orang ramai, tadika dan perpustakaan kecil. Kalaulah kami ceroboh, kenapa kerajaan sedia membina kemudahan asas ini untuk kami?” tanyanya, yang lahir di kampung itu.

Sebahagian daripada penduduk berhimpun di Dewan Sri Manis bagi membantah arahan berpindah yang dikeluarkan oleh RAC. – 16 Disember, 2020.

“Kami faham tanah ini milik RAC tetapi untuk mengusir kami tanpa sebarang pampasan dan ganti rugi, adalah kejam.”

Beliau menuntut RAC supaya mendengar suara penduduk malah menyatakan kesediaan mereka untuk ke meja rundingan.

Penduduk Kampung Manis ditemui wartawan selepas sidang media wakil rakyat Perai P Ramasamy menyuarakan bantahan terhadap tindakan RAC.

Beliau yang juga Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang berkata pihaknya bukan menghalang RAC membangunkan tanahnya tetapi badan itu perlu juga bertimbang rasa.

“Ini tiba-tiba sahaja bagi notis suruh keluar, habis di mana penduduk Kampung Manis nak duduk?

“Sepatutnya datang dan berunding dengan saya atau dengan wakil penduduk kampung, kami tiada masalah,” jelasnya.

Ramasamy mendedahkan pihak kerajaan negeri pernah menjemput pengurusan RAC untuk membangunkan kawasan itu secara kerjasama namun tiada maklum balas yang mereka terima.

“Walaupun tanah Kampung Manis adalah milik RAC, namun hak undang-undang tidak mengizinkan pertubuhan untuk mengosongkan penduduk secara paksa tanpa beri hartanah baru atau pampasan yang setimpal.

“Mungkin undang-undang menyebelahi RAC, tetapi ini tak bermakna pengusiran penduduk secara paksa adalah perkara yang dibenarkan,” tambahnya.–  16 Disember, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen