RM50.46 juta duti import alkohol tidak dipungut, kata laporan audit


Jabatan Kastam Diraja Malaysia perlu segera membuat kutipan balik duti import alkohol berjumlah RM50.46 juta yang tidak dipungut, menurut Laporan Ketua Audit Negara. – Gambar EPA, 10 Disember, 2020.

JABATAN Kastam Diraja Malaysia (JKDM) perlu segera membuat kutipan balik duti import alkohol berjumlah RM50.46 juta yang tidak dipungut.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) Tahun 2019 Siri 1 yang dibentangkan di Dewan Rakyat hari ini, pelepasan duti import oleh JKDM tidak mengikut kelulusan pengecualian tahap ketulenan 99.5 peratus yang ditetapkan.

LKAN merumuskan kesilapan pemahaman dan taksiran kod tarif bahan mentah oleh pegawai JKDM telah menyebabkan kehilangan hasil yang sepatutnya dipungut.

“Semakan Audit mendapati 10 transaksi import alkohol yang digunakan sebagai bahan mentah untuk keluaran siap rebaudioside A & NSF01 oleh sebuah syarikat bagi tahun 2017 hingga 2019 (sehingga Julai) dengan nilai dagangan berjumlah RM3.14 juta.

“Duti import bagi bahan mentah tersebut adalah berjumlah RM50.46 juta. Namun duti import tersebut tidak dipungut oleh JKDM,” katanya.

Menurut laporan itu, semakan lanjut terhadap Borang Kastam No. 1 mendapati deskripsi barang yang diisytihar adalah alkohol pada kepekatan selain 99.5 peratus dan bukan Undenatured Ethyl dengan tahap ketulenan 99.5 peratus. 

Laporan LKAN merekod maklum balas JKDM bahawa bil tuntutan di bawah Akta Kastam 1967 telah dikeluarkan pada 4 Ogos 2020 berjumlah RM50.46 juta.

“Bahagian Pengurusan Pematuhan JKDM hendaklah melaksanakan pengauditan penuh secara berkala terhadap syarikat yang memperolehi kelulusan pengecualian duti import bagi memastikan tiada kehilangan hasil,” saran LKAN. – Bernama, 10 Disember, 2020.    


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen