Adun Jeram nafi arah Jaya Grocer tutup bahagian jual alkohol


Ravin Palanisamy

Jaya Grocer cawangan Puncak Alam bertindak menutup bahagian penjualan produk tidak halalnya selepas menerima memorandum bantahan daripada orang awal. – Gambar Facebook, 10 Disember, 2020.

ADUN Jeram Mohd Shaid Rosli yang dikecam di media sosial kerana didakwa mengarahkan sebuah pasar raya besar menutup bahagian menjual alkohol, berkata ia hanya cadangan dibuat bagi pihak penduduk di kawasannya di Puncak Alam di Shah Alam, Selangor.

Shaid memberitahu The Malaysian Insight beliau menggesa pengurusan Jaya Grocer untuk mempertimbangkan cadangan penduduk yang dibuat menerusi memorandum.

“Saya tidak paksa atau desak pengurusan tutup bahagian alkohol itu di cawangan yang baru dibuka di Puncak Alam,” kata bekas wakil rakyat Bersatu yang kini menyokong parti Pejuang bersama bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

“Memorandum yang saya hantar kepada pasar raya itu bagi pihak penduduk tempatan yang membantah jualan alkohol di premis mereka, dan itu hanya cadangan kepada pengurusan untuk dipertimbangkan.

“Kami tidak paksa Jaya Grocer tutup bahagian alkohol kerana mereka ada lesen untuk menjual alkohol.

“Penduduk ada hak untuk minta jualan alkohol dihentikan tetapi keputusan terpulang kepada pengurusan pasar raya,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Jaya Grocer membuka outlet di Eco Grandeur, Puncak Alam pada 2 Disember dan penduduk tempata mula mengadu tentang jualan alkohol di pasar raya itu.

Satu petisyen atas talian dimulakan, membantah jualan minuman beralkohol di cawangan itu dan setakat ini, ia menerima lebih 6,000 tandatangan.

Keesokan harinya, Shaid melawat cawangan itu dan menghantar satu memorandum membantah jualan arak di situ.

Beliau berkongsi salinan memorandum itu di Facebook, yang menggariskan beberapa sebab bantahan itu dibuat, termasuk menghormati sensitiviti 90% penduduk beragama Islam di Puncak Alam.

Shaid berkata tiga persatuan penduduk membangkitkan kebimbangan berkenaan jualan arak di kawasan itu, berkata berlaku peningkatan jenayah sosial membabitkan alkohol di situ, ketegangan hubungan keluarga dan vandalisme.

Katanya, beliau menyokong tindakan itu sebagai penduduk Puncak Alam tetapi mendakwa keputusan membantah jualan alkohol dibuat oleh penduduk.

“Memorandum dihantar berdasarkan kepada tuntutan penduduk di Puncak Alam, iaitu sebahagian daripada kawasan saya Jeram.

“Sebagai Adun dan orang yang menetap di Puncak Alam, penduduk di kejiranan ini meminta saya mengeluarkan memorandum untuk menghentikan jualan alkohol.

“Tetapi saya menasihati mereka, penduduk patut membangkitkan bantahan seperti itu dan saya tidak seharusnya buat keputusan sendiri.”

Selepas menerima memorandum itu daripada Adun, pengurusan pasar raya berkenaan memasang dinding di keseluruhan bahagian tidak halal, dan akhirnya menutup bahagian itu.

Jaya Grocer mengeluarkan kenyataan, berkata: “Terima kasih kerana membangkitkan isu ini. Kebimbangan anda diberikan perhatian.”

Ini menimbulkan kemarahan orang ramai dan mengecam Shaid dengan meninggalkan komen secara langsung di Facebook miliknya, mengkritiknya sebagai mencetuskan isu perkauman dan agama.

Petisyen balas secara dalam talian dibuat lima hari lalu, meminta pasar raya itu membuka semula bahagian tidak halal, mendakwa hampir 20% keluarga bukan Islam tinggal di kawasan itu.

Petisyen itu setakat ini mendapat 14,000 tandatangan.

Berkenaan petisyen balas itu, Shaid berkata tidak adil untuk melihat kepada jumlah tandatangan kerana ia bukan saja disertai oleh penduduk di Puncak Alam, tetapi orang ramai dari seluruh negara.

“Penduduk Puncak Alam buat petisyen untuk hentikan jualan alkohol di kawasan itu, bukan orang luar.

“Tetapi saya dengar ada petisyen dalam talian baharu yang disertai oleh penduduk luar Puncak Alam.

“Setahu saya, Cina yang tinggal di Eco World, kawasan baharu di sini, terdiri daripada 300 keluarga, sedangkan hampir 30,000 keluarga di kawasan ini adalah orang Melayu. Itu fakta,” kata Shaid.

“Ini wilayah Melayu”

Selepas menghantar memorandum itu kepada pengurus Jaya Grocer, Shaid memuat naik satu kiriman di Facebook dengan beberapa gambar bahagian tidak halal di cawangan itu. Dalam posting itu, Shaid berkata Puncak Alam ialah “Malay Territory” (wilayah Melayu).

Ketika ditanya mengenai perkara itu, Shaid berkata posting itu tidak berniat jahat dan beliau menghormati semua orang.

Katanya, frasa “Malay Territory” itu serupa dengan iklan sebuah syarikat telekomunikasi dan beliau tidak berniat untuk menyinggung perasaan orang lain.

“Maksud saya ialah ‘ini kawasan majoriti Melayu’, sama saja seperti iklan Celcom sebelum ini ‘this is Celcom territory’. Saya maksudkan seperti itulah.

“Tetapi orang ramai salah tafsir mesej saya dan mempolitikkannya,” katanya.

Shaid berkata beliau tidak berniat untuk tidak menghormati penduduk Cina dan India di kawasan itu dan menggesa orang ramai jangan salah faham.

Beliau mengucapkan terima kasih kepada pengundi Cina dan India yang memilihnya pada pilihan raya umum lalu.

“Saya menang pilihan raya kerana undi kaum Cina dan India juga. Walaupun Melayu majoriti di sini, sokongan mereka untuk parti politik mungkin berbeza dan terpecah di sini tetapi saya tahu pengundi Cina dan India benar-benar sokong saya untuk menang.

“Jadi, saya tidak akan bersikap tidak menghormati mereka.” – 10 Disember, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen