Peruntukan RM3 bilion vaksin Covid-19 termasuk kos penyimpanan, pengangkutan


Chan Kok Leong Hailey Chung Wee Kye

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khiary Jamaluddin berkata tiada kos tambahan pada harganya. – Gabar fail The Malaysian Insight, 7 Disember, 2020.

PERUNTUKAN RM3 bilion Malaysia untuk vaksin Covid-19 akan merangkumi semua perbelanjaan termasuk pengangkutan dan penyimpanan, kata Khairy Jamaluddin.

“Saya boleh katakan dengan tegas yang kenyataan dibuat oleh Tengku Razaleigh Hamzah (Gua Musang-BN) tidak berasas.

“Saya tidak boleh memberitahu harga dipersetujui dengan Pfizer kerana ia di bawah NDA tetapi perjanjian kami masih dalam RM3 bilion untuk 70% penduduk,” kata Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi di Dewan Rakyat hari ini.

Khairy memberitahu Parlimen yang kerajaan sedang berunding dengan Pfizer secara langsung dan harganya tidak melibatkan sebarang kos tambahan.

“RM3 bilion adalah harga keseluruhan yang merangkumi segala-galanya seperti perolehan, penyimpanan dan pengangkutan,” kata ahli Parlimen Rembau itu ketika menyampaikan ucapan penggulungan mengenai belanjawan kementeriannya di peringkat jawatankuasa.

Menteri itu menjawab soalan Dr Dzulkefi Ahmad (Kuala Selangor-PH) dan Dr Kelvin Yii (Kuching-PH) mengenai perancangan Malaysia membeli vaksin Covid-19 daripada pengeluar farmasi Pfizer.

Khairy juga menjawab soalan Tengku Razaleigh yang bertanya apakah RM3 bilion itu merangkumi kos penyimpanan dan pengangkutan.

“Dengan peruntukan RM 3 bilion untuk pemerolehan vaksin untuk seluruh negara, perjanjian Pfizer akan hanya mencakupi 20% penduduk, nampaknya sudah menghabiskan seluruh peruntukan tersebut.

“Mungkin menteri yang bertanggung jawab dalam pemerolehan vaksin harus menjelaskan harga dan anggaran kos yang terlibat dalam perjanjian Pfizer,” kata ahli Parlimen Gua Musang dalam satu kenyataan hari ini.

Sementara itu, Dewan Rakyat meluluskan RM935 juta untuk Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi bagi 2021.

Belanjawan itu disahkan dengan undian suara dan menjadikan ia antara 14 kementerian yang lulus di peringkat jawatankuasa.

Dewan Rakyat akan meneruskan perbahasan peringkat Jawatankuasa Rang Undang-Undang Perbekalan bagi Kementerian Pelancongan, Wilayah Persekutuan dan Alam Sekitar esok. – 7 Disember, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen