Pasaran hartanah merosot 25% pada separuh pertama 2020


Chan Kok Leong Zaim Ibrahim

Urus niaga hartanah merosot 25 peratus pada separuh pertama tahun ini berikutan sekatan akibat wabak Covid-19. – Gambar fail The Malaysian Insight, 17 November, 2020.

URUS niaga hartanah merosot 25 peratus pada separuh pertama tahun ini berikutan sekatan akibat wabak Covid-19, kata Zuraida Kamaruddin.

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan berkata terdapat 75,318 transaksi hartanah kediaman bernilai RM25.61 bilion untuk separuh pertama 2020.

“Ini adalah penurunan 24.6% dari segi jumlah unit dan penurunan nilai sebesar 26.1% dibandingkan dengan tahun sama pada 2019,” katanya dalam jawapan bertulis kepada Dewan Rakyat tahun ini.

Beliau berkata bahawa pasaran hartanah di semua negeri lemah.

“Tetapi menurut laporan Bank Negara Malaysia, Malaysia dijangka akan meningkat pada separuh masa kedua 2020 dengan pembukaan semula sebahagian besar sektor ekonomi dan permintaan asing yang lebih baik,” katanya.

Beliau berkata bahawa terdapat peningkatan pada Mei dan Jun.

“Tetapi tempoh pemulihan akan bergantung pada ekonomi domestik dan faktor luar seperti kestabilan politik, harga minyak dan harga komoditi global,” kata ahli Parlimen Ampang.

Zuraida menjawab pertanyaan Wong Liu Biu (Sarikei-PH) tentang bagaimana nasib pasaran hartanah tempatan semasa perintah berkurung akibat Covid-19 yang bermula pada Mac. – 17 November, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen