Jalan menuju konsensus nasional


KE Bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Ampun Tuanku, Menjunjung Kasih Tuanku!

Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja membuat satu keputusan bersejarah (semalam) yang sangat melegakan rakyat Malaysia dengan tidak bersetuju dengan cadangan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk mengisytiharkan perintah darurat.

Keputusan tersebut sudah tentu dilihat sebagai satu tamparan hebat kepada keputusan Perdana Menteri dan Kabinetnya.

Namun, semua pihak tidak seharusnya mengambil kesempatan politik daripada perkembangan ini dan perlu menghormati nasihat Yang di-Pertuan Agong untuk mengenepikan perbezaan dan perbalahan politik supaya fokus utama kita adalah untuk memerangi wabak Covid-19 dan memulihkan ekonomi negara.

Justeru itu, saya berpendapat Muhyiddin dan Kabinetnya tidak boleh meneruskan cara pentadbiran secara “business as usual” dan perlu “engage” dengan ahli Parlimen daripada blok pembangkang.

Saya mengulangi seruan supaya semua parti yang diwakili dalam Parlimen mesti bersedia untuk duduk bersama di atas meja rundingan untuk mencari formula terbaik untuk mencapai beberapa objektif dan persefahaman seperti berikut:

a) Bersetuju supaya Pilihan Raya Umum ke-15 tidak akan diadakan sehingga 2023.

b) Bersetuju supaya sistem demokrasi berparlimen mesti dipertahankan dan berfungsi seperti biasa mengikut lunas Perlembagaan Persekutuan sepanjang masa.

c) Bersetuju untuk mencapai konsensus bersama untuk merangka dan meluluskan Belanjawan 2021 dan seterusnya serta rang undang-undang yang lain.

Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua negara merupakan payung kepada seluruh rakyat Malaysia. Baginda telah menunjukkan kepimpinan yang sangat disegani dan dihormati.

Kini, tibalah masa untuk pemimpin-pemimpin politik menyahut nasihat Baginda dan mencari jalan untuk mencapai satu “konsensus nasional” demi kelangsungan dan kesejahteraan rakyat dan negara.

Daulat Tuanku! – 26 Oktober, 2020.

* Anthony Loke ialah ahli Parlimen Seremban.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen