Pada 2020, Malaysia tak perlu tindakan lanjut


Jahabar Sadiq

Pada 2020, segalanya caca merba di Malaysia. – Gambar fail The Malaysian Insight, 21 Oktober, 2020.

SEGALA igauan buruk menjelma menjadi realiti pada bulan ini.

Seorang menteri tidak dikenakan apa-apa tindakan atas kesalahan melanggar perintah quarantin Covid-19 kerana tidak diberikan borang.

Lepas 100 hari menyiasat, polis memberitahu rakyat jelata bahawa Pejabat Peguam Negara mengecap “Tiada Tindakan Lanjut” pada fail.

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri pula keluarkan garis panduan hadkan jumlah pekerja dan tempoh jam serta hari bekerja di kawasan perintah kawalan pergerakan diperketatkan.

Tiada sebarang alasan diberikan bagi had masa itu.

Kementerian Kewangan pula lancar logo untuk Belanjawan 2021. Ini untuk mempromosi belanjawan oleh sebuah kerajaan yang berisiko ditumbangkan oleh parti gabungannya sendiri.

Kerajaan pula masih enggan membuktikan majoritinya di Parlimen. Ia tidak mempedulikan sebegitu banyak usul tidak percaya, sedangkan satu sahaja usul itu memadai untuk mempersoalkan majoritinya.

Inilah tahun 2020. Tahun ini Malaysia sepatutnya mencapai semua sembilan perkara dalam Wawasan 2020 yang digagaskan Dr Mahathir Mohamad dalam ucapan Arah Ke Hadapan sewaktu menjadi perdana menteri pada 1991.

Apa yang memeranjatkan, Dr Mahathir menjadi perdana menteri sekali ini, kemudian meletak jawatan pada Februari dan diganti dengan kerajaan tanpa mandat dari rakyat.

Penggantinya, Muhyiddin Yassin yang mengumumkan dengan bangga bahawa beliau mendapat mandat dari Yang di-Pertuan Agong.

Ini berlaku pada 2020, di sebuah negara demokrasi berparlimen dengan raja berperlembagaan tetapi dengan perdana menteri yang masih bertahan tanpa mandat dari pengundi.

Setiap rakyat sepatutnya dilayani dengan setara dan mempunyai kepentingan yang sama dalam negara yang maju, tetapi kini kita mendapat kerajaan yang hanya boleh hidup dalam sistem feudal.

Maka tidak hairanlah seorang menteri boleh menjadi begitu jahil mengenai undang-undang kuarantin yang ditetapkan oleh kerajaannya sendiri, yang disokong oleh istana.

Apa yang hendak dihairankan jika penjawat awam boleh mengabaikan atau melonggarkan undang-undang untuk menteri.

Inilah feudalisme. Yang kaya dan berkuasa boleh mengatasi undang-undang tetapi yang miskin dan dari kelas bawah menderita.

Apa yang dihairankan apabila kerajaan buat peraturan untuk sektor awam dan swasta di mana pengurusan kekal di rumah tetapi kelas bawah tetap bertugas?

Tiada penjelasan munasabah untuk tempoh kerja dan had masa, melainkan ia hanya dipetik dari entah mana-mana dan kini menjadi peraturan.

Adakah virus hanya aktif pada hari tertentu kecuali masa 10 pagi hingga 2 petang setiap hari?

Adakah potensi jangkitan di padang golf, gimnasium dan restoran lebih rendah kerana prosedur dikuatkuasa di situ?

Adakah ini lebih mudah berbanding melaksana peraturan menjaga kebersihan dan jarak selamat di tempat kerja?

Adakah segalanya wahyu dari syurga atau hanya sekadar perintah pihak berkuasa?

Logo itu pula, bagaimana ia dapat membantu keadaan? Adakah ia pembayang untuk berita baik? Adakah kita perlu memujuk hati dengan warna dan muka taip sementara menunggu beritanya, untuk berminggu-minggu akan datang?

Adakah kerajaan ini masih wujud apabila Belanjawan 2021 dibentangkan?

Mungkin ia tetap wujud sementara kita membahaskan segala perkara ini dan melupakan rancangan besarnya.

Kita mendapat kerajaan yang wujud tanpa sebarang manifesto dan tidak perlu menjawab tindakannya kepada rakyat.

Kita mendapat kerajaan yang enggan membuktikan majoritinya di Parlimen dan hak untuk mentadbir negara.

Kita mendapat kerajaan yang mengatasi rakyat.

Kini pada 2020, kita akhirnya sedar maksud hilang keikhlasan dan integriti. Ia bermakna tiada tindakan lanjut. – 21 Oktober, 2020.

* Jahabar Sadiq adalah ketua pengarang The Malaysian Insight. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen