PKPB berkesan di Selangor tetapi perlu diperketat, kata KP Kesihatan


Ravin Palanisamy

KADAR jangkitan atau R-naught (RO) di Selangor menurun pada separuh pertama perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) tetapi sekatan masih perlu dilakukan untuk menurunkan jumlah itu, kata Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah.

“Selama seminggu terakhir sejak pelaksanaan PKPB, kita telah melakukan dengan baik tetapi kita boleh buat dengan lebih baik.

“Dalam seminggu PKPB di Selangor kita berjaya menurunkan (RO) dari 1.95 hingga 1.48. Ia berlegar sekitar 1.48 hingga 1.5,” katanya pada sidang media di Putrajaya hari ini.

Beliau ditanya mengenai kemungkinan PKPB dilanjutkan di Selangor yang akan berakhir dalam tujuh hari pada 27 Oktober.

PKPB dikenakan di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pada 14 Oktober.

Selangor mencatat peningkatan jumlah kes setiap hari dalam gelombang pandemik ketiga yang bermula pada September dan hari ini melaporkan 132 kes dari jumlah harian nasional sebanyak 862.

Ini menjadikan jumlah kes positif Covid-19 di Selangor menjadi 3,489. 

Noor Hisham berkata peningkatan kes di negeri ini disebabkan oleh kepadatan penduduknya dan kadar pergerakan yang tinggi dalam kalangan penduduk serta pengunjung.

Beliau berkata RO boleh diperbaiki jika PKPB diperketat untuk beberapa sektor dan masyarakat mematuhi perintah dengan tinggal di rumah jika mereka tidak mempunyai urusan di luar. – 20 Oktober, 2020.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen