Acara keagamaan di kuil Hindu diteruskan


Noel Achariam

Kuil Hindu boleh meneruskan ibadat tetapi perlu mematuhi semua SOP bagi membendung penularan Covid-19, kata Hindu Sangam Malaysia. – Gambar fail The Malaysian Insight, 6 Oktober, 2020.

KUIL Hindu boleh meneruskan ibadat tetapi perlu mematuhi semua prosedur operasi standard (SOP) bagi membendung penularan Covid-19, kata Hindu Sangam Malaysia (MHS).

Presiden MHS R.S Mohan Shan berkata sembahyang harian akan diteruskan pada masa ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas arahan kepada gereja Katolik di Kuala Lumpur dan Selangor supaya menghentikan sementara upacara keagamaan.

“Kami tidak akan menghentikan acara keagamaan, tetapi memberi peringatan kepada penganut supaya mematuhi SOP ketika datang ke kuil,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Sesi sembahyang harian diadakan dari 6 pagi hingga 9 pagi dan 6 petang hingga 9 malam, dengan SOP ditetapkan, katanya.

Ketua Biskop Kuala Lumpur hari ini berkata acara agama Katolik di semua jemaah dalam Kuala Lumpur dan Selangor akan dihentikan sementara berkuatkuasa esok susulan peningkatan kes Covid-19.

Canselor Rev Fr Michael Chua berkata penggantungan itu akan disemak semula sebelum 20 Oktober dan jemaah akan dimaklumkan mengenai sebarang perubahan pada masa depan.

Mohan berkata MHS turut menasihati penganut Hindu supaya tidak mengadakan festival.

“Penganut Hindu akan meraikan festival Navarathiri dari 17 hingga 25 Oktober.

“Kami nasihatkan supaya mereka mengadakan perkumpulan kecil-kecilan dan mengarahkan supaya tidak mengadakan perarakan pada hari terakhir festival.” – 6 Oktober, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen