Pemimpin Umno Kota Belud tak lawat mangsa banjir, kata Pakatan


Jason Santos

Pengerusi Pakatan Harapan Sabah Christina Liew (berbaju putih) menyerahkan cek berjumlah RM10,000 bagi membantu mangsa banjir Kota Belud, Sabah. Liew dijangka akan melawat Kota Belud esok. – Gambar The Malaysian Insight, 14 Disember, 2017.

TIDAK ada seorang pun daripada tiga pemimpin Umno Kota Belud yang turun melawat kawasan yang dilanda banjir di sini.

Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Sabah Christina Liew berkata, pemimpin sebegitu patut ditendang dari jawatan sekiranya PH membentuk kerajaan di Sabah.

“Mengarut sangat yang tak ada seorang pun pemimpin (Umno) turun membantu mangsa banjir.

“Bendahari Umno Kebangsaan Salleh Said Keruak dari Kota Belud, Ahli Parlimen Kota Belud (Rahman Dahlan juga dari Kota Belud. Malah, Speaker Dewan Rakyat (Pandikar Amin Mulia) juga dari Kota Belud.

“Tapi, ada sesiapa nampak mereka turun padang bila kawasan itu dilanda banjir? Atau (adakah mereka) buat apa-apa untuk bantu kawasan mereka? Setakat yang saya tahu, tak pernah pun.

“Jika PH Sabah pegang kerajaan, kami akan pecat mana-mana wakil rakyat kami jika saya tak nampak mereka turun padang,” katanya kepada pemberita di Kota Kinabalu hari ini.

Seramai 1,685 orang daripada 719 keluarga masih berada di enam pusat pemindahan banjir di daerah Kota Belud dan Daerah Kecil Membakut, sehingga jam 8 pagi ini berbanding 1,613 daripada 692 keluarga malam tadi.

Beberapa penduduk mendakwa paras air naik lima kaki.

Pada 1 Disember, Kerajaan Negeri telah mengerahkan semua agensi berkaitan untuk membantu mangsa termasuk meletakkan mereka di pusat pemindahan sementara.

Liew yang juga Pengerusi PKR Sabah turut mempersoalkan kelewatan pembinaan projek tebatan banjir bernilai RM70 juta, menambah, penduduk tidak boleh bertahan dengan banjir yang kerap berlaku.

Peruntukan itu melibatkan RM50 juta untuk kerja tebatan di Sg Kadamaian yang telah diluluskan oleh Rolling Plan 2, yang sekarang sedang disemak seperti diumumkan pada 20 November, 2017. Sementara itu, peruntukan RM20 juta diberikan untuk projek Sg Gurong-gurong yang ketika ini masih dalam proses pembidaan.

Liew berkata banjir terakhir berlaku pada Oktober, walaupun The Malaysian Insight mendapati laporan kekerapan banjir di kawasan itu telah pun berlaku sejak gempa bumi besar 2015.

“Tak boleh diterima dan sangat memalukan bila Kota Belud kerap dilanda banjir setiap kali hujan lebat, walaupun terkenal sebagai salah satu daripada empat ‘periuk nasi’ di negara ini,” katanya.

Liew juga berkata, pemindahan mangsa banjir “diurus dengan teruk” dengan kelewatan makanan dan sebagainya.

Sehubungan itu juga, Liew mengumumkan derma sebanayk RM20,000 oleh PKR Sabah melalui kumpulan masyarakat sivil Society of Hope bagi membeli bot dan keperluan makanan.

Tambahnya, pada Februari depan, PKR Sabah akan menganjurkan acara memohon dana Tahun Baharu Cina bagi menaikkan jumlah derma dan juga untuk memuaskan hari mangsa banjir Kota Belud.

“Kami juga memohon masyarakat untuk membantu mangsa banjir Kota Belud dan sangat mengalukan sebarang wang tunai atau sumbangan berupa beras, makanan kering, dan lain-lain,” kata Liew, menambah, makanan boleh dikirim ke pejabatnya di Jalan Sang Kancil di Kota Kinabalu.

Dalam pada itu, Ketua PKR Kota Belud Mustapha Sakmud berkata, separuh daripada peruntukan itu akan digunakan untuk membeli lima bot untuk digunakan di Kota Belud dan selebihnya untuk membeli makanan bagi mangsa yang sekarang ini berada di pusat pemindahan sementara SMK Taun Gudi. – 14 Disember, 2017.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen