Tangguh pelajar zon merah mendaftar bukan keputusan tergesa-gesa, kata universiti


Zaim Ibrahim

Kementerian Pengajian Tinggi menyarankan semua IPT menangguhkan pendaftaran kemasukan pelajar dari zon merah Covid-19 secara bersemuka. – Gambar fail The Malaysian Insight, 29 September, 2020.

KEPUTUSAN pihak pengurusan pusat pengajian tinggi awam (IPT) menangguhkan kemasukan pelajar baharu dan lama dari kawasan zon merah Covid-19 bukan dibuat secara tergesa-gesa, sebaliknya untuk kebaikan semua, kata timbalan naib canselor beberapa universiti.

Mereka menjelaskan keputusan itu tidak akan menyebabkan ada mana-mana pelajar yang akan tercicir atau rugi.

Malah, bagi pelajar terutamanya dari Sabah yang telah mengeluarkan perbelanjaan perjalanan, perkara itu juga sudah atau sedang diselesaikan dengan pihak syarikat pengangkutan, kata Timbalan Naib Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Prof Madya Dr Md Amin Md Taff.

“Pihak universiti tidak dapat nak bayar balik semula tetapi dengan kerjasama Malaysia Airlines dan Air Asia mereka sudi membantu pelajar kita.

“Air Asia pada hari ini bersetuju untuk bayaran balik, manakala Malaysia Airlines setuju untuk kreditkan (harga tiket) supaya pelajar boleh ubah jadual ke masa depan,” katanya kepada The Malaysian Insight.

The Malaysian Insight difahamkan UPSI adalah antara IPT yang mempunyai jumlah pelajar dari Sabah yang ramai, yang sepatutnya mendaftar semula untuk sesi pengajian bersemuka pada awal Oktober.

Kelmarin, Kementerian Pengajian Tinggi menyarankan semua IPT menangguhkan pendaftaran kemasukan pelajar dari zon merah Covid-19 secara bersemuka, sehingga keadaan kembali pulih.

Saranan menterinya Noraini Ahmad bagaimanapun dikritik sesetengah pihak, termasuk bekas ketua Pemuda Bersatu Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang mendakwa ia dibuat pada saat akhir dan membebankan pelajar.

Keputusan itu dibuat selepas Kementerian Kesihatan mengisytiharkan Tawau, Lahad Datu, Kunak dan Semporna di Sabah, dan Kota Setar di Kedah sebagai zon merah Covid-19 susulan peningkatan kes dan penularan yang mendadak di lima daerah itu.

Menurut Md Amin, keputusan penangguhan pendaftaran ke kampus sebenarnya sudah dibincangkan dengan rapi antara pihak universiti dan kementerian.

“Pihak kementerian telah maklumkan kepada kepada IPTA untuk bersedia tangguhkan kemasukan pelajar yang berada di zon merah Covid-19.

“Kita tidak boleh mendahului arahan Majlis Keselamatan Negara (MKN) sebab itu ia tidak diumumkan awal-awal.

“Tetapi sebenarnya kita telah bersedia dengan tempat kuarantin untuk pelajar dari zon merah,” tambahnya.

Md Amin memberikan contoh penempatan tujuh pelajar dari zon merah yang telah tiba di UPSI lebih awal sebelum pengumuman penangguhan oleh kementerian.

“Mereka sepatutnya tak boleh datang tetapi telah sampai lebih awal. Ada antara mereka keluarga yang susah, mungkin mereka sukar dalam urusan pergerakan.

“Kita akan jaga kebajikan mereka dengan sediakan satu blok kediaman khas.

“Mereka juga tidak perlu ke kelas secara fizikal, belajar ikutatas talian sahaja sehingga habis kuarantin 14 hari sejak mula tiba,” katanya.

Keputusan kementerian untuk tangguh kemasukan pelajar dari zon merah bagi mencegah penularan wabak Covid-19. – Gambar fail The Malaysian Insight, 29 September, 2020.

Pelajar yang belum hadir juga akan mengikuti pengajian melalui atas talian, tambahnya.

“Jika pelajar di zon merah sukar dapat akses internet, pihak KPT telah pun sediakan pusat internet desa atau kita pos pemacu pena kepada mereka,” tambahnya.

Timbalan Naib Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM) Prof Madya Dr Hendrik Lamsali pula meminta semua pihak agar memahami, dalam suasana menghadapi pandemik Covid-19, banyak perkara bergantung pada keadaan semasa.

“Sebelum ini kita benarkan pelajar dari Sabah untuk balik ke UUM tetapi perlu melalui tempoh kuarantin di universiti. Apabila kes kian meningkat di tempat mereka, adakah kita mahu ambil risiko?

“Keselamatan dan kesihatan pelajar tetap nombor satu. Apa-apa keputusan atau polisi disebabkan Covid 19 adalah dinamik, berubah ikut keadaan semasa,” jelasnya.

Beliau memberi jaminan pihaknya akan membantu semua pelajar yang berdepan masalah akibat penangguhan pendaftaran ini, termasuk mereka yang sudah membeli tiket penerbangan.

Bagi Presiden Persatuan Alumni Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Khalek Awang, keputusan kementerian menangguhkan kemasukan sesi pembelajaran untuk pelajar dari zon merah adalah tepat bagi mencegah wabak itu semakin menular.

Katanya, walaupun ada kritikan penangguhan itu membebankan, kebaikannya lebih besar.

“Akibat yang lebih buruk boleh berlaku sekiranya pelajar-pelajar dari daerah zon merah ini dibenarkan untuk mendaftar secara fizikal di kampus,” katanya, dalam satu kenyataan kepada The Malaysian Insight.

Sementara itu, Setiausaha Kehormat Kesatuan Kakitangan Universiti/IPTA Malaysia (GAKUM), Abdul Rahman Mohd Nordin berkata keputusan kementerian itu akan mengurangkan risiko penularan lebih luas sehingga menyebabkan universiti ditutup.

“Ini bukan kehendak kita, tetapi masalah pandemik yang tiada sesiapa boleh buat apa-apa.

“Saya sangat sokong pelajar dari zon merah, ditangguhkan dahulu kemasukan mereka. Kita juga dapat jaga kesihatan dan kebajikan kakitangan di IPTA.

“Kalau ada kakitangan dijangkiti, habis universiti pun boleh tutup,” katanya. – 29 September, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen