Tak ada rundingan berkenaan masalah tanah di Sarawak, kata Abang Johari


Desmond Davidson

Ketua Menteri Sarawak Abang Johari Openg menegaskan bahawa negeri itu tidak akan berganjak sedikit pun dalam usaha penghakisan hak ke atas tanah mereka. – Gambar fail The Malaysian Insight, 29 September, 2020.

KETUA Menteri Sarawak Abang Johari Openg menegaskan bahawa negeri itu tidak akan berganjak sedikit pun dalam usaha penghakisan hak ke atas tanah mereka.

Tanpa menyatakan siapa yang berusaha untuk menghakis hak dan kenapa, kenyataan Abang Johari seolah-olah ditujukan terhadap Putrajaya di tengah-tengah perbincangan mengenai “perjanjian komersial baharu” dengan syarikat minyak nasional Petronas.

Perjanjian baharu adalah untuk menyusun peranan baharu syarikat di Sarawak setelah negeri itu menolak Akta Pembangunan Petroleum 1974.

Undang-undang tersebut memberi monopoli Petronas atas semua sumber minyak dan gas di negara ini termasuk Sarawak. 

Sarawak telah mempertikaikan undang-undang ini dan menegaskan ia tidak berlaku di negeri berkenaan kerana tidak pernah disahkan oleh Majlis Sarawak.

Sarawak juga berpendapat bahawa minyak dan gas yang ditemui adalah “di bawah tanah negeri”, ini berada di bawah bidang kuasa undang-undang minyak negeri, Ordinan Perlombongan Minyak (OMO).

Dalam ucapannya pada hari inovasi dan integriti Jabatan Tanah dan Survei di Lawas hari ini Abang Johari membuat persamaan antara perselisihan dengan negara jiran mengenai Laut China Selatan.

“Apa yang terjadi di Laut China Selatan ada kaitannya dengan tanah kita iaitu landasan benua,” katanya.

Ketua menteri merujuk kepada undang-undang lain yang dipertikaikan Continental Shelf Act 2012 yang menafikan hak negeri menyimpan Sarawak yang kaya dengan sumber daya.

Di bawah undang-undang sempadan laut Sarawak hanya terhad sejauh 4.8 km di luar pesisir.

Sarawak berpendapat bahawa menetapkan batas negara adalah melanggar Perjanjian Malaysia 1963.

Abang Johari berkata beliau tidak pernah berunding untuk melepaskan hak tanah.

Mengulangi ucapan pembukaannya pada mesyuarat perdana jawatankuasa pengarah MA63 yang dipengerusikan oleh bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad beliau berkata “tidak akan ada kesepakatan mengenai hal ini”.

“Tanah adalah hak negeri. Tak ada rundingan.

“Gabungan Parti Sarawak (GPS) akan mempertahankan kedudukan ini.

“Kami sangat tegas ke atas hak tanah kami,” katanya. – 29 September, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen