87 orang dikaitkan dengan pesakit Covid-19 di Sarawak disaring


Desmond Davidson

87 orang yang ada kaitan dengan pesakit Covid-19 di Sarawak yang memasuki Sabah sudah menjalani saringan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 22 September, 2020.

87 orang yang ada kaitan dengan pesakit Covid-19 dari Sabah sudah menjalani saringan, kata Jawatankuasa Pengurusan Bencana Sarawak, hari ini.

Lelaki Sabah itu memasuki Lawas melalui sempadan darat di Sindumin, kejadian yang mendapat kecaman pengguna media sosial yang mendakwa wujud kegagalan pentadbiran.

Pengerusi jawatankuasa Douglas Uggah berkata daripada 87 orang itu, tiga orang adalah kontak rapat dan menjalani saringan di Lawas.

Tambahnya, 18 orang di Miri, 13 (Bintulu), 48 (Belaga) dan lima orang di Mukah turut menjalani saringan.

Perjalanan dibuat lelaki itu pada 11 September lalu ke Belaga membawanya ke Brunei, Limbang, Miri, Bintulu dan Mukah.

Lelaki itu bermalam di Bintulu dan antara mereka yang diarahkan menjalani saringan termasuklah beberapa orang yang makan bersamanya.

Di Facebook, seorang pengguna ahli kumpulan Covi-19 Awareness, Jennifer Lawrence membuat beberapa tuduhan ke atas Jabatan Kesihatan Bintulu dan jawatankuasa negeri yang didakwanya gagal menangani isu itu.

Uggah bagaimanapun menolak tuduhan itu, berkata Jabatan Kesihatan Bintulu segera bertindak apabila dimaklumkan oleh Jabatan Kesihatan Sandakan tentang keputusan ujian lelaki itu positif Covid-19.

Jelasnya, semua orang yang berhubung dengan lelaki itu termasuklah pegawai sempadan, pekerja kedai makan dan hotel sudah disaring.

Katanya lagi, Jabatan Kesihatan Sarawak melalui sistem Focal Point Kementerian Kesihatan Malaysia juga memaklumkan pergerakan lelaki itu di Brunei kepada pihak berkuasa negara itu. – 22 September, 2020.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen