Isu Perikatan jadi agenda utama muktamar PAS


Chan Kok Leong

PAS dijangka akan menggunakan muktamar tahun ini untuk menjelaskan status pakatan politik mereka dengan Umno dan Bersatu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 11 September, 2020.

HUBUNGAN PAS dengan Umno dan Bersatu dijangka menjadi agenda utama muktamar ke-66 parti itu, yang bermula hari ini, kata penganalisis.

“Perwakilan akan menggunakan muktamar tahun ini untuk menjelaskan status pakatan politik mereka dengan Umno dan Bersatu,” kata Mazlan Ali dari Universiti Teknologi Malaysia.

Walaupun semuanya kelihatan baik dalam tiga parti Melayu itu, mereka nampaknya tidak konsisten ke mana seharusnya tumpuan diberi, katanya.

Mazlan berkata walaupun Umno dan PAS mengajak Bersatu bergabung dalam Muafakat Nasional (MN), nampaknya ada keengganan daripada akar umbi Umno, yang mahukan referendum mengenai isu tersebut.

“Sebagai tambahan, PAS kini bergabung dengan Bersatu untuk membentuk gabungan Perikatan Nasional (PN), walaupun Umno menolak. Jadi, apa pendirian PAS jika terdapat konflik antara Umno, yang memimpin Barisan Nasional (BN), dan Bersatu yang memimpin PN,” kata Mazlan.

Justeru, Bersatu dan PAS akan bertanding dalam pilihan raya negeri Sabah yang bermula esok di bawah logo PN sementara Umno akan bertanding di bawah logo BN.

PAS bergabung dengan STAR, SAPP dan Bersatu untuk mendaftarkan PN. Sementara itu, Umno berkata ia hanya menyokong PN sebagai kerajaan semasa tetapi tidak akan menyertai gabungan itu.

Walaupun Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi belum memberikan komen mengenai isu itu, bekas timbalan perdana menteri memberi isyarat bahawa terdapat “kesetiaan” yang hilang.

Masalah berlaku sejak tahun lalu, apabila Umno dan PAS memutuskan untuk membentuk sekutu MN Melayu-Islam untuk menentang kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Dengan kedua-dua parti kali menjadi pembangkang untuk pertama kalinya sejak merdeka, dua parti Melayu-Islam terbesar itu memutuskan ia adalah kaedah terbaik untuk menghentikan PH kerana lebih 100 daripada 165 kerusi Parlimen di Semenanjung Malaysia adalah kerusi majoriti Melayu.

Menggunakan strategi yang menggunakan isu sensitif orang Melayu dan tidak bertanding antara satu sama lain, formula MN berjaya memenangi tujuh pilihan raya kecil untuk BN - Cameron Highlands, Semenyih, Rantau, Tg Piai, Kimanis, Chini dan Slim.

Walaupun ada pilihan raya kecil yang mereka tidak menang, calon Umno dan PAS melihat peningkatan ketara dalam jumlah undi popular kerana kedua-dua parti memberikan undi antara satu sama lain.

Bagaimanapun, hubungan dua parti menjadi rumit selepas Bersatu muncul, yang dipimpin oleh perdana menteri dan bekas timbalan presiden Umno Muhyiddin Yassin.

Walaupun Bersatu dilihat sebagai yang paling lemah di antara ketiga-tiga parti, ia memimpin kerajaan dengan Muhyiddin sebagai perdana menteri selepas parti itu menjadi punca kejatuhan PH apabila menarik diri daripada gabungan itu.

Bersatu sendiri berada dalam keadaan berbahaya. Walaupun ia memimpin kerajaan PN dengan 31 ahli Parlimen, hanya enam daripada parti itu sendiri. Sebilangan besar yang lain adalah pembelot; 15 daripada Umno dan 10 daripada PKR. – 11 September, 2020.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen