Bantu PKS hidupkan kembali ekonomi, kata pemain industri


Bernard Saw

Tumpuan perlu diberikan untuk hidupkan semula PKS dalam rangka tindakan pemulihan ekonomi jangka panjang pada November. – Gambar fail The Malaysian Insight, 6 September, 2020.

PUTRAJAYA perlu memberi tumpuan untuk menghidupkan semula perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dalam rangka tindakan pemulihan ekonomi jangka panjangnya yang akan dilancarkan pada November, kata pemain industri.

Mereka berkata rangka tindakan pemulihan perlu menggabungkan lebih banyak jalan kepada PKS untuk meningkatkan perniagaan mereka bahkan berkembang di luar pasaran Malaysia sehingga mereka dapat pulih dari kesan ekonomi yang disebabkan oleh pandemik Covid-19.

Dewan Perniagaan dan Industri Cina Bersekutu Malaysia (ACCCIM) dan Perbadanan Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia (SME Corp. Malaysia) mendesak Putrajaya untuk fokus menarik lebih ramai pelabur asing agar PKS dapat lebih banyak tempahan dan perniagaan yang akan membantu mereka untuk bertahan.

Pengerusi jawatankuasa ACCCIM Koong Lin Loong berkata satu tinjauan yang dilakukan oleh organisasinya mendapati masalah terbesar yang dihadapi oleh perniagaan di tengah wabak itu adalah masalah aliran tunai dan cara terbaik untuk menyelesaikannya adalah dengan meningkatkan peluang perniagaan.

Tinjauan ACCCIM mendapati bahawa 36.9% responden tidak dapat menanggung kos selama tiga bulan sementara 42% lagi berkata mereka hanya dapat bertahan selama empat hingga enam bulan.

Koong berkata PKS ketika ini sangat memerlukan lebih banyak perniagaan dalam jangka panjang dan ini dapat dicapai dengan pelaburan asing berkualiti tinggi.

Beliau berkata inisiatif awal kerajaan menyediakan RM50 dalam e-dompet untuk merangsang ekonomi melalui penggunaan hanyalah jumlah yang sangat kecil dibandingkan dengan perkara lain.

“Putrajaya harus fokus kepada sektor pembinaan dan runcit kerana ia dapat mendorong industri berkaitan selain menggaji ramai pekerja,” katanya.

Koong berkata populasi sederhana di Malaysia sukar untuk mendapatkan permintaan dalam negeri yang seterusnya sukar untuk menarik pelaburan asing.

Oleh itu Koong berkata kerajaan perlu membentuk persekitaran yang mesra perniagaan dengan mengurangkan karenah yang menghalang pelabur pada masa lalu.

“Sekiranya anda tidak dapat mewujudkan persekitaran yang mesra perniagaan, maka PKS akan terjejas teruk,” katanya.

Beliau berkata kerajaan juga perlu mengkaji negara yang kaya sumber yang dapat ditarik untuk melabur di Malaysia termasuk mengetahui bagaimana negara itu dapat memperoleh keuntungan dari perang perdagangan AS-China yang sedang berlaku.

Koong juga mendesak kerajaan untuk memberi tumpuan terhadap kedudukan ekonomi negara itu di rantau ini dengan mengatakan jika Vietnam dapat mengatasi Malaysia, maka pesaing serantau lain akan segera melakukan hal yang sama.

Beliau berkata hanya melalui pembuatan sahaja PKS boleh mendapat banyak pekerjaan untuk menggaji pekerja dan ini tidak mustahil perniagaan seperti itu perlu terus bergantung pada bantuan kerajaan.

Namun kata Koong kerajaan seperti tidak mempunyai strategi jangka panjang dalam menarik pelaburan asing.

Beliau juga berkata bahawa menurunkan cukai korporat adalah kaedah lapuk untuk menarik pelaburan asing dan penawaran bakat dan professional asing juga memainkan peranan. – 6 September, 2020.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen